Philips na twaalf jaar marktleider

Na twaalf jaar is Philips `in eigen huis' weer de grootste in consumentenelektronica. Al die tijd moest het elektronicaconcern het Japanse Sony in de Benelux voor zich dulden.

Philips-directeur A. Bijlsma, verantwoordelijk voor consumentenelektronica in de Benelux, maakte gisteren bekend dat Philips eind vorig jaar 19,3 procent van de markt in handen had. Sony moest, met een aandeel van 19,1 procent, genoegen nemen met een tweede plaats. Dit blijkt uit cijfers van een onafhankelijk marktonderzoeksbureau.

,,Ik draai er niet omheen dat het een beetje pijnlijk was'', zei Bijlsma gisteren in een toelichting op de marktcijfers. ,,Op je eigen markt gepasseerd worden door een Japans bedrijf is natuurlijk niet leuk. Dat wij nu marktleider zijn komt onder meer door onze sterke verkoop van televisies. Die markt is groot en groeit, als gevolg van aanhoudende innovaties, nog altijd. Verder zijn de camcorders [videocamera's], waar Sony sterk in is, duidelijk over hun hoogtepunt heen.'' Philips is nooit actief geweest op dit terrein doordat de onderneming te laat de marktpotentie inzag.

De derde plaats op de Nederlandse markt wordt ingenomen door het Japanse JVC, dat vorig jaar over een marktaandeel van 17,5 procent beschikte. Panasonic, een onderdeel van het eveneens Japanse elektronicaconcern Matsushita, is met 5,3 procent vierde.

In de Europese markt als geheel is Philips wel al jaren marktleider. Behalve in televisies speelt het concern samen met Sony een hoofdrol in de groeiende markt voor dvd-spelers. Philips en Sony beschikken in dit nieuwe segment beide over een marktaandeel van circa 17 procent.

In Nederland heeft momenteel 20 procent van de huishoudens een dvd-speler. Bij dit percentage worden dvd-spelers die in personal computers zitten niet meegerekend. Philips mikt erop dat aan het eind van dit jaar 40 procent van gezinnen een dvd-speler bezit.

Op de Amerikaanse markt voor consumentenelektronica ligt Philips, met een omzet van circa 2 miljard euro, een straatlengte achter op Sony. Bestuursvoorzitter G. Kleisterlee dreigde vorig jaar Amerika zelfs te verlaten als de verkoop verliesgevend zou blijven.

Philips maakte al vijftien jaar verlies in de Verenigde Staten met televisies, videorecorders en audio-apparatuur. Onlangs maakte hij bekend dat Philips in de Verenigde Staten weer geld verdient met consumentenelektronica en dat een vertrek dus niet meer aan de orde was. In Amerika zijn Sony en Panasonic de belangrijkse concurrenten van het Nederlandse elektronicaconcern.