Nieuw AD moet oplagedaling keren

Het Algemeen Dagblad werkt aan een inhoudelijke verandering van de krant om de daling van de oplage sinds 1991 stop te zetten. Volgens hoofdredacteur O. Garschagen moet de krant ,,sneller, compacter en verklarender'' worden, waarbij de nadruk ligt op consumenteninformatie. Garschagen zegt ,,geen Telegraaf te willen worden''. De oplage van de vanuit Rotterdam opererende krant – ooit meer dan 400.000 – ligt op 320.000.

In de nieuwe opzet wordt het Algemeen Dagblad organisatorisch samengebracht met het Rotterdams Dagblad, Rijn en Gouwe en De Dordtenaar. Allevier de kranten zijn een uitgave van PCM Uitgevers, onder meer uitgever van NRC Handelsblad en De Volkskrant. Op het gebied van advertentiewerving, marketing en oplagebeleid gaan de vier kranten met elkaar samenwerken. Op journalistiek terrein voorlopig niet. Volgens Garschagen blijft het Algemeen Dagblad (AD) een landelijke krant, ondanks de samenvoeging met de drie regionale kranten.

Het AD blijft zich volgens Garschagen sterk richten op binnenlands nieuws, sport, consumentenzaken en gezondheid. ,,En op het gebied van economie zullen we bijvoorbeeld minder aandacht besteden aan macro-economie, dat staat verder van mensen af. Op cultureel vlak kiezen we eerder voor televisie en popmuziek dan voor beeldende kunst en klassieke muziek.'' Verder zal vanaf 1 februari dagelijks een pagina aan de Rotterdamse regio zijn gewijd.

Volgens bestuurslid B. Knapen van PCM maakte het AD vorig jaar ,,net geen verlies''. Om het rendement te verbeteren moet de krant niet meer concurreren met de Volkskrant. ,,Dat bood geen soelaas. Ik denk dat ze meer richting de Telegraaf moeten, maar inhoudelijk dan iets steviger.''

Volgens Knapen is het niet de bedoeling de vier krantentitels uiteindelijk samen te voegen en zich te richten op groot Rotterdam. ,,Het AD verkoopt circa 100.000 exemplaren buiten dat gebied. Dat zou kapitaalsvernietiging zijn.''