KLM somber gestemd over resultaten

KLM heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2002/2003 een verlies geleden van 66 miljoen euro, tegenover 94 miljoen euro in 2001. Dat resultaat werd echter sterk beïnvloed door de aanslagen in de VS.

De boete van 150 miljoen euro die de KLM aan de Italiaanse maatschappij Alitalia moet betalen, is niet opgenomen in de resultaten over het derde kwartaal. De Nederlanders onderhandelen nog met de Italianen over de financiële afhandeling. De KLM wil volgens financieel directeur R. Ruijter voorkomen het hele bedrag contant te moeten betalen. Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld dat de KLM de vliegtuigen van Alitalia op Schiphol onderhoudt.

De vooruitzichten van de rest van dit jaar zijn voor KLM volgens financieel directeur R. Ruijter niet gunstig. De cijfers over het derde kwartaal werden negatief beïnvloed door een afschrijving van 8 miljoen euro op de vloot Boeings 747-300. Bovendien speelt de oorlogsdreiging in Irak en het uitblijvend economisch herstel de maatschappij parten. De hoge olieprijzen deerden de KLM nauwelijks wegens de lagere dollarkoers.

Hoewel meer reizigers (15 procent) met de maatschappij vlogen en de capaciteit met 9 procent toenam, is KLM toch ontevreden. De inkomsten per vlucht stegen nauwelijks ten opzichte van dezelfde periode in 2001. De vliegtuigen zaten wel redelijk vol, maar de ticketprijzen waren niet hoog genoeg om de inkomsten op peil te houden. De KLM krijgt in Europa sterke concurrentie van onder meer de prijzenvechters Easyjet en Ryanair.

De loonkosten zijn het derde kwartaal met 10 procent toegenomen. Dit is volgens Ruijter vooral te danken aan de nieuwe CAO die de maatschappij eind vorig jaar heeft afgesloten. De kaspositie van de KLM is robuust gebleven, namelijk 1,27 miljard euro.

KLM en haar Franse branchegenoot Air France komen steeds nader tot elkaar, nu de Amerikaanse partners van beide maatschappijen, Delta, Northwest en Continental onder bepaalde voorwaarden mogen samenwerken. ,,Dit heeft gevolgen voor onze gesprekken met Air France'', zei de financieel directeur van de KLM, R. Ruijter vanochtend.

Volgens de financieel directeur heeft de KLM geen haast met een eventuele toetreding tot het SkyTeam, dat wordt aangevoerd door Air France. ,,KLM heeft een solide financiële basis. Binnen de komende twee jaar hoeven we niet tot een andere alliantie toe te treden.'' Het uiteindelijke doel van de gesprekken die de KLM voert, is een fusie, benadrukte Ruijter nog eens.