GALERIE

Outback

Op een enkele gevierde naam als Tracey Moffatt na, is de hedendaagse Australische kunst in Nederland nog vrij onbekend. Voor Froukje Holtrop van Galerie Canvas was dit aanleiding om op zoek te gaan naar jong talent. Voor de tentoonstelling Outback selecteerde zij het werk van twee kunstenaars die zich met de verbeelding van het landschap bezighouden. Tony Lloyd (1970) maakt schilderijen in de romantische traditie van Caspar David Friedrich, maar laat zich ook inspireren door de films van David Lynch. Kim Lawler (1973) fotografeert de verlaten landschappen van de Kimberley Region in Noordwest Australië. Vervolgens bewerkt ze de foto's digitaal totdat haast abstracte beelden overblijven.

Outback, schilderijen van Tony Lloyd en foto's van Kim Lawler. Canvas International Art, Lijnbaansgracht 319, Amsterdam. T/m 8 febr, wo t/m za 14-18u.

Ross Birrell

De tentoonstelling Envoy doet verslag van de acties van de Britse kunstenaar Ross Birrell in de afgelopen vier jaar in verschillende werelddelen. Zo gooide hij het verzamelde werk van Marx van een brug in St. Petersburg en leverde hij een exemplaar van Thomas More's Utopia af bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Birrell wil op deze manier zijn sociale rol als kunstenaar onderstrepen en het publiek wijzen op het feit dat utopische ideeën over moderniteit en democratie ten dode opgeschreven zijn.

Ross Birrell, Envoy. Ellen de Bruijne Projects, Rozengracht 207A, A'dam. 25 jan t/m 1 maart, di t/m za 13-18u.

Dagmar Baumann

Op het eerste gezicht lijken de schilderijen van de Duitse kunstenaar Dagmar Baumann (1960) aan te sluiten bij de abstract-expressionistische traditie uit de jaren veertig. Toch liet Baumann zich inspireren door de alledaagse realiteit. Het oppervlak van gebladerte, de bewegingen van het verkeer door een stad, een weg die als een lint door een berglandschap slingert – het zijn allemaal onderwerpen die de aanleiding kunnen vormen voor een schilderij.

Schilderijen van Dagmar Baumann. Galerie Van Wijngaarden, Lijnbaansgracht 318, Amsterdam. T/m 8 febr, wo t/m za 13-18u.

Armando

Meer dan veertig jaar lang domineerden zwarte, grijze en witte tinten de schilderijen van Armando (1929). Alleen in zijn vroegste werken wilde hij nog wel eens een rood accent gebruiken of een vleugje blauw toevoegen. In zijn nieuwe schilderijen keren deze kleuren weer volop terug. Op doeken als Blaue Landschaft en Blaue Wolke doorbreken blauwe penseelstreken de gitzwarte vlakken, terwijl in Landschaft en Horizont rode en gele sporen zijn achtergelaten op het zwart.

De terugkeer van de kleur, schilderijen van Armando. Galerie Willy Schoots, Willemstraat 27, Eindhoven. T/m 27 maart, wo t/m vr 11-18u, za 11-17u, zo 13-17u.

Young Dutch PhotographyDe Utrechtse Flatland Gallery toont werk van drie jonge Nederlandse fotografes. Cleo Campert, bekend geworden met haar foto's van het Amsterdamse uitgaansleven in de jaren negentig, toont haar serie Wachten/Await die ze de afgelopen twee jaar tijdens reizen door Centraal Amerika maakte. Ting Chan reisde voor haar afstudeerproject naar Hong Kong, waar haar ouders oorspronkelijk vandaan komen. Ze fotografeerde daar meisjes van haar eigen leeftijd met het idee `dat had ik kunnen zijn'. De landschapsfoto's van Corine Hörmann vallen op door de ongebruikelijke techniek. Ze zijn gemaakt met een pinhole camera, die het licht langdurig via kleine gaatjes laat inwerken op de film.

Young Dutch Photograpy. Flatland Gallery, Lange Nieuwstraat 7, Utrecht. T/m 22 febr, wo t/m za 12-17y.

En verder

Schilderijen van Marian Breedveld t/m 2 febr bij MKgalerie.nl, Witte de Withstraat 53, Rotterdam; schilderijen van Elke Krystufek t/m 8 febr in Galerie Akinci, Lijnbaansgracht 317, Amsterdam; foto's van Lidwien van de Ven t/m 8 febr in Galerie Paul Andriesse, Prinsengracht 116, Amsterdam; schilderijen en tekeningen van Rachid Ben Ali t/m 2 febr in Galerie Tanya Rumpff, Spaarnwouderstraat 74, Haarlem; tekeningen van Armando t/m 23 febr in Galerie Rob de Vries, Spaarnwouderstraat 47, Haarlem.