Wie is waar?

Nieuwe uitgever voor Libelle en Margriet

Sinds afgelopen maandag schudt Helga Bouwman (39) bijna de hele dag handen van nieuwe collega's bij Sanoma Uitgevers. Bouwman is de nieuwe operationeel directeur van clusters die onder meer Libelle, Margriet, Cosmopolitan en Flair uitgeven. Ze was marketingdirecteur bij voedingsbedrijf Nestlé Nederland, maar zegt altijd een ,,groot hart'' voor communicatie en media te hebben gehad. Ze vindt het prettig om te werken met merken en emotie. ,,Daar komt de extra dimensie van adverteerders nog bij.'' Ze denkt voorlopig de meeste tijd kwijt te zijn met de reorganisatie binnen Sanoma.

Geld speelt geen rol voor NIB-man

Hein Godschalx versterkt, samen met Hans Lycklama en Alfred Tulp, het bestuur van NIB Capital Bank. De bank heeft op gebied van financiering van acquisities en publiek-private samenwerking grote plannen voor de Benelux, Groot-Brittannië en Duitsland. Godschalx heeft onder meer twaalf jaar gewerkt bij Rabobank en de laatste drie jaar bij de bank Fortis. ,,Ik had het daar buitengewoon naar mijn zin, maar deze bestuursfunctie is natuurlijk een uitdaging.'' Financieel gaat hij er nauwelijks op vooruit, ,,maar geld is bij mij niet zo'n issue.'' Godschalx heeft al zijn eerste financiering afgerond, maar kan niet zeggen met welk bedrijf. NIB heeft volgens hem weinig last van een tekort aan opdrachten. ,,Ik zou zelfs wensen dat mijn dag langer was.''

Rabo krijgt nieuw hoofd onderzoek

In tegenstelling tot Godschalx heeft Paul van de Ven (36) besloten om bij Rabobank te blijven. Hij was anderhalf jaar senior-adviseur bij de stafgroep strategie bij Rabobank Nederland, die direct onder de raad van bestuur opereert. Toch besloot hij terug te keren naar het onderzoekswerk, waarvoor hij in 1994 naar Rabobank kwam. Van de Ven is sinds deze maand hoofd van de stafgroep Economisch Onderzoek, waar veertig mensen werken. Veel dingen gaan goed bij die groep, maar Van den Ven wil dat de onderzoekers behalve prognoses, voor bijvoorbeeld inflatie, economische groei en arbeidsmigratie, de komende jaren meer doen aan scenario-ontwikkeling. ,,Het voorspellen van de toekomst is moeilijk. Als de prognoses niet lijken uit te komen, moet je, vind ik, ook een scenario achter de hand hebben om op terug te vallen.''

Sony-baas geen revolutionair

Sony Nederland heeft sinds deze maand weer een nieuwe directeur Business Solutions, Eric Hardsteen. Hij werkt al achttien jaar bij Sony, onder meer bij de integratiegroep en als verkoper, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Nu wordt Hardsteen verantwoordelijk voor verkoop en dienstverlening van Business Solutions in Nederland. ,,Ik zie het als mijn missie om de totaaloplossingen die Sony aan de zakelijke markt biedt, te optimaliseren.'' Hij vindt zichzelf een traditioneel manager: ,,Ik ben geen revolutionair, maar iemand die werkt aan een continue groei.''

Connexxion wacht stevige klus

Bij vervoersbedrijf Connexxion gaat het minder soepel. Peter-Paul Witte is er sinds drie weken de hoogste baas van Human Resource en hij hoopt dat hij niet te veel mensen verliest. Dit jaar wordt een aantal vervoerslijnen aanbesteed, waardoor de kans groot is dat Connexxion personeel moet laten vertrekken. Witte (49) heeft gewerkt bij BASF, ABB, Pakhoed en Vopak en nam vorig jaar een sabbatical. Hij accepteerde een interim-managementschap bij Connexxion. ,,Maar ik had niet voorzien dat ik uiteindelijk hier zou blijven.'' Eén ding wil hij in elk geval veranderen: ,,De verstarde arbeidsverhoudingen.'' Hoe, dat wil hij niet zeggen, want nog deze maand beginnen de CAO-onderhandelingen. ,,Ik hou mijn kaarten voorlopig onder tafel.''

Personalia@nrc.nl

    • Frits Baltesen