`Ich AG' is stomste nieuwe Duitse woord

De samenstelling `Ich AG', vrij vertaald `BV ik' is door een jury van journalisten en germanisten aangewezen als het meest misplaatste nieuwe Duitse woord uit 2002. Vorig jaar won `Gotteskrieger' de verkiezing tot Unwort van het jaar 2001.

De term raakte in zwang dankzij een rapport over bestrijding van de werkgelegenheid en duidt op het voorstel om zwartwerkers en werklozen met subsidies en coulante belastingtarieven aan te moedigen zich zelfstandig te vestigen als kleine dienstverlener. De jury noemde Ich AG een belachelijke en onlogische constructie omdat een persoon geen Aktiengesellschaft, vennootschap, kan zijn. Grappig vond men het woord ook niet omdat er in Duitsland inmiddels zoveel mensen zonder werk zijn (4,2 miljoen) dat het onderwerp zich niet meer leent voor humor.

Oorspronkelijk komt de term uit de marketing en doelde op de ontwikkeling naar meer individuele verantwoordelijkheid en minder aandacht voor het collectief. Het woord was verbonden met de opmars van de succesvolle individualisten uit de `nieuwe economie'. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung ziet de directeur van een marketingfirma in Hamburg zich als geestelijk vader van de term. De medewerkster van een pr-bureau uit Frankfurt wil dit jaar een boek met de titel `Die Ich AG' publiceren en heeft het woord daarom als merk aangemeld bij het Duitse merkenbureau. De kunstenaar Peter Kees liet zich door het woord inspireren tot de afgebeelde installatie, gefotografeerd in een galerie in Berlijn.