Europarlement zet akkoord vrachtverkeer in Alpen op helling

Het Europees Parlement zet het akkoord over het zware vrachtverkeer door Oostenrijk op de helling. De transportcommissie wil een versoepeling van het zogenoemde ecopuntensysteem, waarmee Wenen omwille van het Alpenmilieu al jaren het transitoverkeer aan banden legt.

Het huidige systeem geldt alleen voor buitenlandse vrachtwagens en is bedoelt om het milieu in Oostenrijk te ontlasten. Hoe schoner de vrachtwagen, hoe minder ecopunten nodig zijn en des te meer wagens kunen er door het land rijden. Deze regeling loopt eind dit jaar af. Op een ingelaste vergadering op 31 december besloten de Europese verkeersministers om die maximaal drie jaar te verlengen, zeer tegen de zin van Nederland.

De transportcommissie wil het systeem nu beperken tot ecologisch gevoelige Alpenpassen. Daardoor blijft het vervoer richting Hongarije buiten schot. Bovendien worden `schonere' trucks (met een zogenoemde euro-3- of euro-4-motor) uitgezonderd van de puntenregeling. De Italiaanse markt blijft hierdoor ook via Oostenrijk bereikbaar.

Nederlandse expediteurs vinden de Oostenrijkse regeling in strijd met het vrije verkeer van goederen. De verladersorganisatie EVO acht het besluit van de transportcommissie beter dan het voorstel van de ministers.

Volgens VVD-europarlementariër Vermeer, lid van de transportcommissie, was er een grote meerderheid (44 stemmen voor tegen vier stemmen tegen, bij één onthouding) voor de wijzigingen. Hij gaat ervan uit dat het voltallige parlement in februari de commissie volgt.

De verkeersministers zijn in maart weer aan zet. Of die hun been stijfhouden, is voor Vermeer de vraag. Als zij dat doen moeten parlement en lidstaten een compromis uitwerken. De Griekse minister, die gisteren als fungerend EU-voorzitter te gast was bij de commissie, heeft volgens Vermeer echter beloofd de inspanningen van het parlement te ondersteunen. Eind vorig jaar steunde de Griek nog de verlenging van het ecopuntensysteem. Omdat ook de Duitse bewindsman overstag ging, had de Nederlandse minister De Boer onvoldoende medestanders om een besluit te torpederen. De Boer vond het akkoord al dubieus omdat er maar vijf ministers waren. De andere landen waren op lager diplomatiek niveau vertegenwoordigd.