`Stop die 700 chloortreinen'

Een middenstander uit Hilversum bindt de strijd aan met chemieconcern Akzo Nobel. Inzet: een onmiddellijk verbod op de chloortransporten. ,,Ze moeten tegen mij niet zeggen dat iets onmogelijk is.''

Wanneer de winkels in winkelcentrum Hilvertshof in Hilversum hun deuren openen, blijven de rolluiken van de modezaak van Ben Vroklage (52) nog even dicht. Klanten wordt gevraagd later terug te komen. Eerst wil Vroklage zijn verhaal kwijt. ,,Soms vraag ik me af waarom ik dit soort dingen doe'', verzucht hij.

Zijn platform organiseerde vorig jaar november in Hilversum al een nachtelijke demonstratie tegen de chloortransporten. De bezorgdheid van Vroklage is deels gebaseerd op een Gronings onderzoek over de gevolgen van het in één keer vrijkomen van de volledige inhoud van een chloorwagon. Dan zouden op het platteland 500 doden en 1.780 gewonden kunnen vallen, en in een stedelijk gebied 5.000 doden en 17.800 gewonden. Bovendien zijn de hulpdiensten niet ingesteld op een ongeval met een chloortrein.

Wat drijft u?

,,Ik woon zelf dicht bij het spoor, dus ik doe het een beetje voor mijn eigen veiligheid. Maar ik doe het vooral voor alle andere 2,5 miljoen mensen die in een straal van zeshonderd meter van een chloortransport wonen. Zij moeten weten wat er speelt, welke risico's er zijn. Over de hele wereld zijn er al veertig ongelukken met chloortransporten geweest. God bewaar me, dacht ik toen ik dat las. Maar in Nederland gebeurt niets om de transporten te stoppen. Andere actievoerders hebben me gewaarschuwd dat ik geen meter zou opschieten. Maar tegen mij moeten ze niet zeggen dat iets onmogelijk is. Het onmogelijke bestaat niet.''

Akzo Nobel heeft op aandrang van de overheid toch al besloten om in 2006 te stoppen met de chloortransporten. Dan is er toch wat gebeurd?

,,Als je vaststelt dat de chloortransporten ongewenst zijn, zou Akzo ook eerder kunnen stoppen. Drie jaar is nog ruim duizend dagen, zo'n zevenhonderd transporten, vol met risico's. En na 2006 blijft zo'n 20 procent van de chloortransporten gehandhaafd. Dan blijven de risico's bestaan.''

Hoezo risico's? Er rijden al meer dan veertig jaar chloortransporten door het land en er is nog geen ernstig ongeluk gebeurd.

,,Maar dat zeiden ze ook over vuurwerkfabrieken. Door menselijke fouten kunnen er altijd ongelukken gebeuren. En sinds de privatisering van de NS zijn de risico's enorm toegenomen. Prorail (de opvolger van Railinfrabeheer, red.) bezuinigt op het onderhoud van het spoor en op grote delen verkeren de baanvakken in slechte staat. Schroeven en bouten trek je zo los.''

Als het spoor echt onveilig is, waarom zou Akzo Nobel dan dergelijke risico's nemen?

,,Wegens de economische belangen. Die wegen blijkbaar zwaarder dan de veiligheidsbelangen. Maar ik vind dat je geen 2,5 miljoen mensen aan dit risico mag blootstellen. Zelfs als het om slechts twee mensen gaat, is het risico al te groot. Akzo Nobel moet als groot bedrijf de grootheid hebben om te stoppen met de transporten.''

Akzo Nobel kan niet direct de fabriek in Hengelo sluiten en een nieuwe fabriek in Delfzijl bouwen. Dat kost tijd.

,,Akzo is een professioneel bedrijf, het moet een beetje visionair zijn. Als ze weten dat er de laatste jaren minder geld in het onderhoud van het spoor is gestoken, hadden ze dit kunnen voorzien. Direct stoppen kan best, dan produceren ze maar wat minder. Daar lijdt zo'n groot bedrijf niet onder.''

Voelt u zich een klokkenluider?

,,Ja, eigenlijk wel. Ik ben oprecht, emotioneel, af en toe wat naïef, maar ik vind dat ik de plicht heb om dit als burger aan de kaak te stellen. Ik weet dat klokkenluiders worden geslachtofferd, geëlimineerd. Ik loop het risico dat mensen niet meer bij me willen kopen wegens deze actie, maar als ze om die reden wegblijven, dan wil ik ze helemaal niet meer als klant.''

Uw vrouw staat tweede op de lijst Ratelband.NL. Ratelband betaalt de juridische kosten van het kort geding. Is dit een verkiezingsstunt?

,,Nee absoluut niet. Wie betaalt er nu ruim 10.000 euro, enkel en alleen voor een stunt. Ratelband en ik zijn het inhoudelijk helemaal eens, alleen kan ik het geld minder makkelijk missen. Ook na de verkiezingen gaan wij door met onze strijd. Als het moet tot bij het Europees hof voor de rechten van de mens.''