`Stop chloortrein' is eis in kort geding

Het chemieconcern Akzo Nobel moet onmiddellijk stoppen met chloortransporten per spoor. Dit heeft de Hilversumse ondernemer B. Vroklage vanochtend geëist in kort geding voor de Almelose rechtbank. Vroklage, voorzitter van het `Platform Nederland in Gevaar', stelt dat door achterstallig onderhoud de spoorwegen in Nederland in dermate slechte staat verkeren dat de risico's op ongelukken met chloortransporten te groot zijn geworden. Ook is er na `11 september' een vergrote kans op terroristische aanslagen. Behalve Akzo is ook railvervoerder Railion gedagvaard.

Akzo Nobel erkende vanochtend in de rechtszaal dat er achterstallig onderhoud is aan het spoor, maar zegt dat het vervoer daardoor nog niet onveilig is. Akzo vervoert enkele nachten per week vanuit de fabrieken in Delfzijl en Hengelo chloor over het spoor naar een fabriek in de Botlek in Rotterdam. Op aandringen van overheid, provincies en gemeenten stopt het concern op 1 januari 2006 met bijna alle chloortransporten. De chloorfabriek in Hengelo wordt ontmanteld en in Delfzijl komt een nieuwe fabriek. Hierdoor is het minder noodzakelijk om chloor naar Rotterdam te vervoeren. Akzo Nobel krijgt daarvoor een rijksbijdrage van 57 miljoen euro.

Volgens Vroklage is bij het berekenen van de risico's van een ongeval met een chloortransport geen rekening gehouden met een toename van het treinverkeer en het achterstallig onderhoud van de infrastructuur.

vraaggesprek: pagina 16