Albert Heijn verlaagt prijzen

Supermarktketen Albert Heijn heeft besloten om voor het eerst sinds 1981 de prijs van zijn artikelen structureel te verlagen. Ook wordt dit jaar in fases het goedkope B-assortiment Euroshopper uitgebreid van 235 naar 350 producten.

De afgelopen twee weken heeft Albert Heijn steeds ontkent dat het zijn prijzen wilde verlagen als antwoord op de acties bij alle concurrenten, vooral C1000, Super De Boer en regionale winkelketens. Albert Heijn zei toen dat het zeker zou vasthouden aan de normale hoeveelheid aanbiedingen.

Vanochtend zei een woordvoerster van Albert Heijn echter dat sinds eind vorig jaar de omzet van het goedkopere AH-huismerk en de nòg voordeliger Euroshopper ,,enorm toeneemt''. Ze wilde niet zeggen hoevel de omzet is toegenomen, maar constateerde alleen dat ,,mensen de prijs nu gewoon belangrijk vinden.''

Ook heeft meegespeeld dat uit recent onderzoek van bureau GfK blijkt dat klanten Albert Heijn waarderen om zijn service, maar veel minder tevreden zijn over het hoge prijsniveau. ,,Met de prijsverlagingen die gisteren zijn ingegaan, willen we laten zien dat je ook bij Albert Heijn voordeel kunt halen.''

Naast de uitbreiding van het assortiment Euroshopper heeft AH besloten veel agressievere aanbiedingen te doen over een langere periode. AH verlaagt permanent de prijzen van ongeveer 300 artikelen, zo heeft het bedrijf gisteren in paginagrote krantenadvertenties laten weten. Het concern wil na afwezigheid van een jaar weer terugkeren met wekelijkse advertenties waarin acties worden aangekondigd. Sinds een jaar verspreid AH ook de folder Alledag.

Met de koerswijziging reageert het bedrijf op de prijzenslag die andere supermarkten begin deze maand ontketenden door meer acties, aanbiedingen die langer lopen en omvangrijke prijsverlagingen. Bijna alle landelijke supermarktketens hebben hun prijsniveau toen verlaagd. Lange tijd wilde AH niet meedoen, omdat de keten ervan uitging dat het toch niet kan concurreren op prijs.

Albert Heijn is de duurste supermarkt van Nederland. De prijzen bij deze keten liggen 5 procent boven die van Edah en C1000, de tweede supermarktketen van Nederland. AH is volgens de laatste peiling van de Consumentenbond van oktober vorig jaar 15 procent duurder dan Dirk van den Broek. Deze laatste keten verlaagde begin deze maand zijn prijzen opnieuw, waardoor het verschil nog groter wordt. De prijsverlaging van 300 artikelen is de eerste sinds 1981, toen AH met de leuze `AH let op de kleintjes' reageerde op de economische crisis.