Veilig slot voor het snowboard

Het snowboard moet af en toe op slot kunnen. Maar het niet gebruikte slot hoort niet in de zakken van de snowboarder.

Met SnowSoft introduceert het Amerikaanse ontwerpbureau New Deal Design een lijn snowboardaccessoires die het snowboarden veiliger moeten maken. De SnowSoft-lijn bestaat uit het slot Softlock, de twee helmen Hardshell en Softshell en het gereedschap Snowboard Tool. Het idee achter Softlock en het Snowboard Tool is om harde losse objecten uit de zakken en handen van snowboarders naar het snowboard zelf te verplaatsen. Dit is niet alleen bijzonder handig, maar kan ook verwondingen tijdens een val voorkomen.

,,Softlock is een combinatieslot dat op de bovenkant van het snowboard is te monteren'', zegt industrieel ontwerper Chris Lenart van New Deal Design. ,,Net als het snoer van een stofzuiger trek je een stalen kabel uit de aluminium behuizing waarmee je het snowboard kunt vastmaken aan bijvoorbeeld een boom. De kunststof draaischijf van het combinatieslot is ook met dikke handschoenen te bedienen en heeft een vergrotende lens om de kleine cijfers duidelijker weer te geven. Het slot

heeft een diameter van 80 mm en weegt slechts rond de honderd gram.''

De Softlock is het eerst product uit de SnowSoft-lijn waarvan al een prototype bestaat. New Deal Design is momenteel in gesprek met onder meer fabrikanten van snowboards en sloten om de Softlock te gaan produceren.

,,De concepten Hardshell en Softshell zijn snowboardhelmen met geïntegreerde skibrillen, MP3-spelers en radio. Het Snowboard Tool is een stukje gereedschap waarmee je aanpassingen aan het snowboard kunt verrichten. Normaal dragen snowboarders dit in hun zak. Wij hebben het echter aan het snowboard bevestigd om verwondingen door het harde gereedschap tijdens een val te voorkomen. Beide helmen en het Snowboard Tool zitten nog in het begin van de ontwerpfase'', aldus Lenart.

New Deal Design ontving voor de SnowSoft-lijn een Industrial Design Excellence Award 2002 van de `Industrial Designers Society of America' (IDSA) in samenwerking met BusinessWeek.

Website: www.newdealdesign.com

    • Paul Schilperoord