Muziek uit Mali ontdooit Kleine Zaal

Een chique concertzaal met vaste stoelen en een muisstil publiek; het is voor musici uit Mali geen vertrouwde entourage. Toch kwam het kwartet van kora-speler Ballaké Sissiko in de Kleine Zaal van het Concertgebouw aardig los. Na een ritmisch wat moeizaam begin durfden de musici zelfs naar en om elkaar te lachen, waardoor ook de volle zaal langzaam ontdooide.

Balaké Sissiko, zoon van de beroemde Djélimady, trad tot nu toe vooral op als begeleider, met name van zangeres Kandia Kouyate. Zijn mooiste werk is echter te horen op New Ancient Strings, een duetplaat met zijn neef Toumani Diabate, de grootste jonge koraspeler van dit moment.

Als leider toonde hij zich gisteren heel onzelfzuchtig. Een speciaal solostuk duurde niet langer dan drie minuten en in het repertoire voor het hele kwartet gunde hij veel ruimte aan zijn bandleden, waarvan de jongsten elkaar al heel lang kennen. Als leden van het trio Lanya maakten ze in '98 een cd in de Koeienverhuur in Purmerland.

De kleine Mahamadou Kamissoko wist zijn bescheiden ngoni-gitaartje als een volwassen instrument te laten klinken, terwijl de imposant gebouwde Fasséry Diabate achter zijn op een lelijke standaard gedrapeerde balafon de sterren van de hemel speelde. Snelle ratelfiguren à la Lionel Hampton wisselde hij af met bedachtzame, bijna laconieke frasen, waarbij hij door wisselingen in zijn stoktechniek ook de klankkleur nog sterk wist te variëren. Was het concert als jazz geafficheerd, was er ongetwijfeld vaak apart voor hem geklapt. Nu zoutte het publiek zijn waardering telkens op tot aan het eind van een stuk.

Zangeres Mama Draba zorgde voor voldoende drama, maar haar wat rauwe en snibbige staccato-frasen detoneerden een beetje. Ze haalden het publiek uit een droom waarin het door het akoestisch getwinkel van de vier instrumentalisten heel tevreden was weggezakt.

Concert: Ballaké Sissoko & Mama Draba. Gehoord: 19/1 Concertgebouw Amsterdam. Verder: 21/1 Paleis voor Schone Kunsten Brussel; 24/1 Doelen Rotterdam; 25/1 Korzo Den Haag; 26/1 MC Den Bosch.

    • Frans van Leeuwen