Op de wachtlijst voor de wachtlijst

Klanten van Zilveren Kruis Achmea hebben in de maanden september, oktober en november van het afgelopen jaar twee keer zo lang moeten wachten op wachtlijstbemiddeling als de zorgverzekeraar garandeert. Klanten werden soms pas na twee weken teruggebeld, voordat de bemiddeling in gang kon worden gezet.

De wachtlijst voor wachtlijstbemiddeling ontstond in het najaar, omdat de zorgverzekeraar vanaf toen veel is gaan adverteren voor de diensten. Normaal gesproken krijgt de zorgverzekeraar gemiddeld 750 bemiddelingsaanvragen per maand. In de drie maanden dat klanten te horen kregen dat ze moesten wachten voor ze bemiddeld zouden kunnen worden, waren dat er meer dan duizend.

In december had de zorgverzekeraar de wachtlijst weggewerkt, maar in hoeverre de 22 telefonische medewerkers de aanvragen in januari van dit jaar hebben kunnen verwerken is nog niet bekend. ,,We zien het aantal bemiddelingsverzoeken ieder jaar explosief stijgen'', zegt een woordvoerster van Zilveren Kruis. De zorgverzekeraar bemiddelde drieduizend keer in 2000 en zesduizend keer het jaar daarop, tot negenduizend bemiddelingen vorig jaar.

Veel zorgverzekeraars maken deze maanden reclame voor wachtlijstbemiddeling, om zich te kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Ze garanderen wachtende patiënten soms binnen twee weken geholpen te kunnen worden door een bekwamespecialist. Vaak doen ze dat in samenwerking met specialisten in privéklinieken of in ziekenhuizen over de grens.

Verzekerden kunnen nog tot het eind van deze maand overstappen naar een andere verzekeraar. Veel mensen doen dat ook. Nu de premies voor iedereen flink duurder worden en voor sommigen zelfs met tientallen procenten stijgen, vinden mensen het de moeite waard om rond te kijken en premies met elkaar te vergelijken.