Matig uw snelheid: goedkope benzine

Wie als lid van de Wegenwacht binnenkort bij de ANWB gaat tanken heeft na ruim 1.100 liter goedkopere benzine zijn jaarlijkse contributie terugverdiend. Zo'n plas benzine is voldoende voor een ritje naar Australië. Zeven cent korting per liter gaat de voormalige wielrijdersbond aan zijn mobiliteitspashouders bieden, zo maakte zij deze week bekend, en zes cent zonder zo'n pas. De Esso's en de Shells zijn volgens de automobielvereniging te duur.

Ledenbinding met diensten of producten uit een andere branche begint gewoon te worden. Wie bankiert bij de Rabobank kan goedkoper het museum in. Nieuwe klanten van ABN Amro hebben de kans om een tennishanddoek te bemachtigen. Wie lid is van de vakbond kan bij een onverhoopte sanering op een extra vertrekpremie rekenen. Zoals bij Ballast Nedam vorig jaar.

Hoe ver zet deze ontwikkeling zich door? Het is wachten op het moment dat leden van reizigersorganisatie Rover goedkoper mogen treinen. Of dat zij altijd bij het raam mogen zitten. En kunnen politieke partijen hun leden geen leuk belastingvoordeeltje bieden? Eén ding is zeker: wie nergens bij wil horen is duurder uit.

Volgens de ANWB vragen de leden al tijden om goedkopere benzine. Een goed argument, ware het niet dat onbemande tankstations als Tango en Tinq ook al rond de 7 cent korting geven. Voor een revolutie zullen de honderd geplande nieuwe stations dus niet zorgen, al brengt elk nieuw onbemand station goedkopere benzine dichterbij.

Volgende maand wordt het eerste benzinestation al geopend en daarmee toont de organisatie slagvaardigheid. Eerder aangekondigde initiatieven stierven een zachte dood. Voorzitter Van Woerkom kondigde drie jaar geleden aan ,,over drie jaar'' een derde van het ambulancevervoer in handen te hebben. In 1999 wilde hij de Wegenwacht inschakelen om ongelukken af te handelen. Beide initiatieven bleken na enige studie onhaalbaar.

De ANWB-benzine voegt wel weer een extra activiteit toe aan een concern dat in 2001 goed was voor een omzet van ruim een half miljard euro. En voor 300 miljoen euro aan beleggingen. Wegenkaarten, verkeersinformatie, bewegwijzering, trauma-helikopters en allerhande vormen van belangenbehartiging ('gedragscode skaten' bijvoorbeeld) of lobbywerk. Zoals tegen het rekeningrijden.

Met zoveel activiteiten laten (potentiële) belangenconflicten niet lang op zich wachten, zeker niet wanneer de ANWB zich als een echte commerciële speler op de benzinemarkt gaat begeven. En voor wie moet het ANWB-lid kiezen dat aandelen Shell heeft?