Kledinglijn Eminem

In de bioscopen draait sinds eergisteren de film 8 Mile waarin de blanke Amerikaanse rapper Eminem in feite zijn autobiografie speelt: hoe een arme blanke jongen als rapper door de zwarte rapgemeenschap geaccepteerd wordt en succes krijgt. Eminem is het afgelopen jaar de populairste rapper in de VS geworden, populairder dan bijvoorbeeld de zwarte zanger Nelly. Dat bleek afgelopen week bij de uitreiking van de belangrijkste muziekprijzen, de American Music Awards, waar Eminem vier prijzen oogstte als beste pop/rock artiest, beste hiphop artiest en als maker van de beste plaat in beide categorieën. De zanger zelf liet zich niet bij de uitreiking zien.

Eminem volgt nu verschillende zwarte hiphoppers ook op niet-muzikaal gebied. Eind vorige week werd bekend dat de blanke rapper een contract met de Amerikaanse sportkledingfirma Nesi Apparel getekend heeft voor het ontwikkelen van eigen Eminem-sportkleding. De naam voor de kledinglijn wordt `Shady', genoemd naar Eminem's alter ego Slim Shady, die hij in zijn nummers bezingt. Een woordvoerder van het kledingbedrijf liet weten dat de Eminem-kleding `een reflectie zal zijn van Eminem en wat hij zoal draagt'. Dat zijn vooral ruime, makkelijk zittende sportbroeken, petjes, mutsen en hoofddoeken.

Andere popsterren die ook een kledinglijn zijn begonnen, zijn ondermeer rapper P. Diddy, Jennifer Lopez (merknaam J. Lo) en rapper Ice-T (IceWear). Op de website van Eminem (www.eminem.com) waren al sweaters en petjes met Eminems logo te bestellen.