Winstexplosie voor General Motors, verliezen in Europa

General Motors, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de winst vorig jaar bijna verdrievoudigd tot 1,7 miljard dollar (1,6 miljard euro), tegen 601 miljoen in 2001. De activiteiten in Europa, waar het concern onder meer de merken Opel en Saab voert, bleven verliesgevend. Het bedrijfsresultaat, 549 miljoen dollar negatief, steeg wel licht. Een jaar eerder boekte de Europese divisie nog een negatief bedrijfsresultaat van 767 miljoen dollar. De omzet steeg met 5 procent tot 186 miljard dollar.

De winst zonder bijzondere posten verdubbelde bijna van 2 miljard tot 3,9 miljard dollar. Tot de bijzondere posten behoorden onder meer een negatief bedrijfsresultaat van 467 miljoen dollar op General Motors' belang in de aanbieder van satelliettelevisie Hughes, waarvoor het concern overigens een koper zoekt. Ook boekte General Motors een forse afwaardering op het belang in de noodlijdende Italiaanse autofabrikant Fiat, dat voor 2,4 miljard dollar in de boeken stond, maar werd hergewaardeerd op 220 miljoen.

De autofabrikant boekte vooral in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar een forse winststijging, van 255 miljoen tot 1 miljard dollar. De omzet in het vierde kwartaal steeg met 4,7 procent tot 48,1 miljard.

General Motors verkocht in 2002 8,4 miljoen voertuigen, tegen 8,1 miljoen een jaar eerder. In de Verenigde Staten stegen de autoverkopen fors, van 4,5 naar 4,9 miljoen, een stijging van 8 procent. Dat is vooral het gevolg van de gunstige financieringsmogelijkheden voor consumenten, zoals renteloze leningen, waarmee de autoproducenten elkaar beconcurreren.

De gemiddelde prijs van een nieuwe auto daalde in de VS in 2002 met 2,1 procent. Ondanks een felle concurrentiestrijd slaagde General Motors erin zijn marktaandeel te handhaven op 28,3 procent (0,2 procentpunt hoger dan het jaar daarvoor). De meest verkochte modellen in de VS waren Chevrolet trucks (1,9 miljoen), gevolgd door Chevrolet auto's (747.000) en GMC auto's (561.000).

Buiten de VS steeg de afzet alleen in Canada en Mexico. In Europa, Midden- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië verkocht General Motors minder voertuigen. In Europa verkocht het concern in 2002 1,8 miljoen auto's, 6,5 procent minder dan een jaar eerder.

General Motors doet geen uitspraken over de verwachte afzet in 2003, maar verwacht wel dat die zal stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar voert het concern de productie op met 6 procent tot 1,43 miljoen voertuigen.