Tussen twee conflicten

De inmiddels onder Disney opererende productie- en distributiefirma Miramax van de Amerikaanse broertjes Bob en Harvey Weinstein dankt zijn `Europese' imago in de VS aan hun arthouseproducties – veel romantisch getinte periodestukken – die vaak door niet-Amerikaanse filmmakers in de oude wereld worden opgenomen. Dat de regisseurs in kwestie hierbij hun individualiteit inleveren ten faveure van een herkenbaar Miramax-product (de Weinsteintjes verkopen een merk, en geen diversiteit) heeft een soort transatlantische filmhybride tot gevolg.

Het Amerikaanse vijfendertigplusserspubliek krijgt wat Euro-couleur locale in pseudo-historische vakantiekiekjesverpakking voorgeschoteld, waarbij men bij afwezigheid van enig thema onbekommerd de mega-beker cola kan leegslurpen. Met dit slimme entertainmentconcept hebben Bob en Harvey welbeschouwd het in onbruik geraakte melodrama opnieuw rendabel gemaakt. Meeslepende literatuuradaptaties als The wings of the dove en The English patient liggen in de Miramax-vitrine dan ook naast suikerwerkjes als Chocolat en Malèna. Tot de laatste categorie behoort Talk of angels, een bewerking van de roman Mary Lavelle (1936) van de Ierse literatuurcritica en vrouwenrechtenvoorvechtster Kate O'Brien (1897-1974). Daarin wordt de verscheurd Ierland en aanstormend huwelijk ontvluchtende Mary (Polly Walker, Enchanted april) als gouvernante van de aristocratische familie Areavaga in Noord-Spanje geconfronteerd met een tweede liefde en tweede landsscheuring. Explosief drama, dus. De oppervlakkige dramaturgie van het scenaristenspan Ann Guedes-Frank McGuinness verzuimt echter volledig om de historische tragiek en Mary's dubbele gewetensconflict voelbaar te maken, terwijl Nick Hamms risicoloze regie zich concentreert op Spaanse doorkijkjes en Polly Walkers – toegegeven beeldschone – fysiek. Het casten van een Franse (Vincent Pérez) en een Italiaanse (Franco Nero) acteur als Spanjaarden getuigt weer eens van typische Amerikaanse culturele en topografische desinteresse. Frances McDormand speelt Mary's lesbische kompane Conlon als een fantasievolle kruising tussen Coco Chanel en Djuna Barnes (mèt Hemingway-fetisj voor het stierenvechten). Amusant, maar toch onvoldoende om in het voortkabbelende Talk of angels de aandacht van Polly Walker af te leiden.

Talk of angels (Nick Hamm, VS, 1998), Canvas, 23.45-1.15u.

    • Oliver Kerkdijk