Leaseverlies `wekt valse hoop'

Dexia heeft de buik vol van de Legio Lease-affaire. De bank noemt de eisen van ontevreden beleggers ,,buitensporig'' en ,,op drijfzand gebaseerd''.

De Legio Lease-affaire begint steeds meer te lijken op een straatgevecht. Het is Stichting Leaseverlies versus Dexia Bank Nederland. Het is Huijskens & Istha, het public relationsbureau van de stichting tegen Elias Communicatie, de adviseur van Dexia. Wie weet de meeste Legio Lease-zieltjes te winnen?

Dexia Bank Nederland hield gisteren een persbijeenkomst om zijn aanbod aan zijn effectenlease-klanten nader toe te lichten. Zo'n 94 procent van de 450.000 leasecontracten (beleggen in aandelen met geleend geld) staat op verlies. De complete aandelenportefeuille staat voor 1,5 miljard euro onder water. En Dexia wil graag het leed verzachten van zijn cliënten. De bank, vorig jaar ontstaan door de fusie van Bank Labouchere en Kempen & Co, biedt hen de mogelijkheid aan om hun contracten tegen `gunstige voorwaarden' te wijzigen. Door het ineenstorten van de beurzen dreigen veel Legio Lease-klanten te blijven zitten met een schuld.

Maar de stap van Dexia moet vooral de Stichting Leaseverlies de wind uit de zeilen nemen. Wie nu instemt met het Dexia-aanbod, ziet af van een schadeclaim, waarop de Stichting Leaseverlies aanstuurt. De stichting is namens 60.000 `gedupeerde' effectenlease-klanten een rechtszaak begonnen en eist circa 3 tot 4,5 miljard euro vergoeding. Behalve kwijtschelding van schulden vordert de stichting ook de rente terug.

,,De stichting handelt onverantwoordelijk door valse hoop bij onze cliënten te wekken.'' Dirk Bruneel, voorzitter van de raad van bestuur van Dexia Bank Nederland, nam gisteren vooral de tijd om de stichting een veeg uit de pan te geven. Het was voor het eerst dat de beleefde Belg de stichting publiekelijk met harde woorden aanviel. Voor de zekerheid had hij ook zijn juridisch adviseur, professor Pim Rank van advocatenkantoor NautaDutihl, meegenomen.

De eisen van de stichting zijn ,,buitensporig, onrealistisch en op drijfzand gebaseerd'', zei Bruneel. Het belangrijkste verwijt van de stichting is dat de leaseproducten, met klinkende namen als Winstverdriedubbelaar, Kinderspaar-Leasen, Safeleasen en Giga Garant, aan de man zijn gebracht met misleidende reclame. Een juridische procedure duurt zo 7 tot 15 jaar ging Bruneel verder. De winnaars waren volgens hem vooral de advocaten van de stichting: iedere deelnemer betaalt 45 euro. De stichting moet inmiddels zo'n 2,7 miljoen euro hebben binnengekregen. ,,Het is voor mij zeer de vraag of onze cliënten die zich bij de stichting hebben aangesloten niet een lot in een loterij hebben gekocht op basis van zeer onrealistische voorspiegelingen'', zei Bruneel.

Zelf kwam de stichting, een uurtje voor de persbijeenkomst van Dexia, gisteren met de presentatie van een nieuwe stichting, genaamd Eegalease, voor gedupeerde echtgenoten van effectenlease-klanten. Want veel effectenlease-overeenkomsten zouden niet zijn ondertekend door de partners van de cliënten, en dat zou in strijd zijn met wetgeving, stelt de stichting. Een nieuwe claim hangt daarmee in de lucht. Bruneel vond deze stap maar flauwekul, een teken van zwakte. Je kan niet twee keer hetzelfde claimen, stelde Bruneel. Zijn conclusie: ze willen Dexia in de media veel schade toebrengen.

De bank begint aanstaande maandag met een omvangrijke operatie, waarbij 80 werknemers betrokken zijn, om zijn cliënten in te lichten over het bod. Zij krijgen onder meer de mogelijkheid om bij het aflopen van een Legio Lease-contract de overgebleven schuld gespreid af te lossen met een renteloze lening.

De klanten die zich in het verleden misleid hebben gevoeld en de kleine lettertjes nooit goed hebben gelezen, staat een zware klus te wachten. Het Dexia-aanbod is een boekwerkje van een kleine honderd pagina's, gevuld met juridische taal en technische omschrijvingen. Wat zullen ze doen, ingaan op het aanbod van Dexia, of meegaan met de stichting? De schulden moeten in het laatste geval gewoon betaald worden, want anders staat straks het incassobureau op de stoep.

    • Philip de Wit