ANWB toont spierballen aan de pomp

De ANWB gaat onbemande pompstations openen om de consument goedkopere benzine te kunnen leveren. De automobilist kan daar al enige jaren voor terecht bij Tango en Tinq die niet onder de indruk zijn van de nieuwkomer.

De automobilist vindt vanaf volgende maand een bekende naam op een ongewone plek. Via de wegenwacht en de verkeersinformatie kende de autobezitter de ANWB al jaren, maar vanaf medio februari zal de naam van de Algemene Nederlandse Wielrijders-Bond ook prijken op benzinestations.

Volgens de ANWB neemt het de stap omdat het de enige manier is om goedkopere benzine aan te bieden aan de consument, en vooral aan de 3,8 miljoen leden van de organisatie. ,,Onze leden klagen al jaren over de hoge benzineprijs en willen dat wij onze macht als ANWB gebruiken om er iets aan te doen'', zo zei ANWB directeur G. Woerkom gisteren.

De organisatie had de afgelopen jaren al geprobeerd de leden goedkopere benzine te bezorgen en vroeg de oliemaatschappijen gevraagd om ANWB-leden een korting te geven op de benzineprijs. De maatschappijen weigerden echter mee te werken. Ook met de veiling van stations langs de snelwegen wilde de organisatie niet meedoen. De prijzen van deze stations werden te duur bevonden. Na twee jaar bedenktijd sloot de organisatie uiteindelijk een samenwerkingsverband met oliehandelaar Van der Sluijs dat de stations gaat beheren en alle financiële risico's op zich neemt.

Volgende maand wordt het eerste onbemande ANWB station geopend en de prijs voor een liter benzine zal minimaal 6 cent liggen onder de gemiddelde prijs bij de `gewone' pomp van de gevestigde oliemaatschappijen. Houders van een ANWB mobiliteitspas, die overigens 16 euro kost, krijgen nog een cent extra korting.

Iets nieuws is het niet. De autorijder kan al jaren terecht bij de onbemande Tango-pompen van Petroplus, de Tinq-stations van Shell en sinds kort ook bij Esso. De rivalen liggen dan ook niet wakker van de nieuwe concurrent. ,,Ik vind de stap van de ANWB onlogisch, wat is nou de toegevoegde waarde van deze actie behalve een strict commerciële?'', vraagt een woordvoerder van Tango zich af. Er zijn momenteel 50 Tango-stations en eind 2004 moet dit aantal zijn verdubbeld. De ANWB opent dit jaar waarschijnlijk tien stations en wil het aantal in 2005 hebben uitgebreid naar honderd. Geen cijfers die Tango nerveus maken ,,Tegen de tijd dat zij op stoom komen staan er al honderd Tango-stations.''

Prijsvechter Tinq wil eind dit jaar 80 stations hebben vergeleken met de huidge 40 en is net als Tango niet onder de indruk van de nieuwe rivaal. ,,De komst van de ANWB-stations zal wel meer deining in de markt brengen,'' zo verwacht Tinq-directeur R. Jakobs. ,,Wij zullen niet accepteren dat iemand in de buurt van onze stations een lagere prijs heeft dan wij. Maar ik verwacht niet echt dat het aantal prijsoorlogen toeneemt. Verder is het niets nieuws, alleen een signaal dat de ANWB commerciëler wordt.''

De actie van de ANWB lijkt dus water na de wijn, zeker omdat de prijs van de benzine niet veel lijkt te gaan verschillen van de prijs die de andere onbemande stations vragen. Volgens Tango ligt de prijs voor een liter benzine gemiddeld 7,5 cent onder de prijs die de `gewone' pompstations vragen en bij Tinq zou de prijs 7 tot 8 cent goedkoper zijn. Deze prijzen kunnen wel sterk verschillen per regio en zijn inclusief alle extra acties. Deze week bijvoobeeld is de benzine zelfs 12 cent goedkoper omdat zowel Tango als Tinq het kwartje van Kok van de literprijs hebben afgetrokken.

De consument krijgt echter wel meer keuze en kan op meerdere plaatsen terecht voor goedkopere benzine. De Consumentenbond juicht het dan ook toe dat er meer concurrentie komt. ,,Maar de markt voor benzine is nog steeds ongezond omdat deze volgens ons zo georganiseerd is dat de prijzen hoog blijven'', aldus een zegsman.

    • Heleen de Graaf