Voorkeur Beeldende Kunst

Han Singels

Op uitnodiging van de Leeuwarder Courant, die vorig jaar zijn 250-jarig jubileum vierde, bracht de Amsterdamse fotograaf Han Singels (1942) afgelopen zomer door in Friesland. Maak een fotoserie over de vitaliteit van onze provincie en schets zo indirect een beeld van de toekomst, luidde zijn opdracht. Singels besloot het Friese land per fiets te verkennen. Tussen eind juli en half oktober legde hij ruim duizend kilometer af en maakte hij vele honderden foto's. Daarvan zijn er nu 35 te zien op de tentoonstelling Takomst Treast vrij vertaald de Friese uitdrukking voor `klaar voor de toekomst' in het Fries Museum te Leeuwarden. Als we de foto's van Singels moeten geloven zal dat toekomstbeeld er niet veel anders uitzien dan nu. Zijn vierkante opnames van mensen, dieren en landschappen tonen een wereld waar de tijd soms decennia lijkt te hebben stilgestaan. Singels, die jarenlang voor De Groene Amsterdammer werkte, staat bekend als een sociaal geëngageerd fotograaf. Ook de foto's op Takomst Treast getuigen van zijn bewondering voor de arbeidersklasse. De zwarte timmermansleerling en de blonde steigerbouwer uit Leeuwarden, de bakker van Menaldum en de bloemenkweker uit Harkema allemaal zijn ze door Singels heroïsch in beeld gebracht. Gezien door Han Singels' ogen is Friesland zo één groot openluchtmuseum een paradijselijk oord waar de zon altijd schijnt en waar de mensen tijd voor elkaar hebben. Wel vraag je je af of de idylle ook zo groot was geweest als Singels in de winter was komen fotograferen.

Takomst Treast. Gastfotograaf Han Singels ziet Friesland t/m 23 maart in het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u.

Mondriaan

De tentoonstelling Mondriaan: op weg naar abstractie met 110 schilderijen uit de periode 1892-1914 laat zien hoe Mondriaan stap voor stap zijn ideeën over de kunst als uitdrukking van, in zijn woorden, `het waarlijk collectieve en universele', ontwikkelde. Wij weten wat er na zou komen, maar hij wist dat natuurlijk niet; en de snelheid en intensiteit waarmee hij zich ontwikkelde, via symbolisme, fauvisme, pointillisme, kubisme is verbluffend.

Mondriaan: op weg naar abstractie t/m 20 april in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.

Gelderse portretten

Op de expositie over Gelderse portretten in Museum Het Valkhof zijn 83 portretten te zien van edelen en patriciërs uit Gelderland uit de 16de tot de 19de eeuw. Het blijkt dat in steden als Arnhem, Nijmegen, Zutphen en Zaltbommel een behoorlijke productie moet zijn geweest, van schilderijen van soms een kwaliteit die vergelijkbaar is met de veel beroemdere portretschilders in Holland en Utrecht.

Deftige dames, hoge heren; drie eeuwen Gelderse portretkunst 1550-1850 t/m 23 maart in Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u.

Caldic Collectie

Bij de overzichtstentoonstelling van verzamelaar Joop van Caldenborgh in Museum Boijmans Van Beuningen met zo'n 650 werken staan de zalen mudvol. De doeken hangen tot in het trapgat en veel kunsthistorisch verantwoorde lijnen zijn er niet in te bespeuren. Er is veel hedendaagse kunst te zien, maar de rommelige presentatie zorgt er desondanks voor dat het enthousiasme van de verzamelaar overslaat op het publiek.

Imagine, You Are Standing Here In Front Of Me – de Caldic Collectie t/m 2 febr in Museum Boijmans Van Beuningen. Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17u.

En verder

Isaac Israëls en de mode t/m 9 maart in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u; De eeuw van Titiaan; Venetiaanse prenten uit de renaissance t/m 16 febr in het Bonnefantenmuseum, Av Ceramique 250, Maastricht. Di-zo 11-17u; Floris Verster t/m 2 maart in Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 32, Leiden. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u; American Beauty t/m 19 jan in het Van Gogh Museum, P. Potterstraat 7, Amsterdam. Dag. 10-18u; Jan Adam Kruseman (1804-1862) t/m 26 jan in Paleis Het Loo, Kon Park 1, Apeldoorn. Di t/m zo 10-17u.