Slipjes in de Kamerbanken

De strijd tegen de politieke verplatting en vóór christelijke normen en waarden gaat voort. Nadat Kamerlid Leen van Dijke van de ChristenUnie vorig jaar de stijd aanbond met het beruchte sex-reclamebord langs de A4 (`Wil je weten hoe ik rij?') en lingeriereclames in bushokjes, is het nu de beurt aan SGP-leider Bas van der Vlies. De partij die zich, gesteund door Gods woord, afzet tegen vulgarisering, roept Kamervoorzitter Frans Weisglas op in te grijpen nu de goede naam van het parlement wederom te grabbel wordt gegooid. Deze keer zijn het onderbroekjes en een poserend Kamerlid.

Slipjesfabrikant Sloggi adverteert sinds twee weken landelijk op de grote billboards (bil-boards, volgens Sloggi) met een getructe foto waarop in ondergoed geklede modellen in de bekende blauwe Kamerbankjes lijken te zitten. Van der Vlies vraagt Weisglas daar tegen op te treden. Maar nog erger vindt Van der Vlies het dat het Kamerlid en lijsttrekker van de Conservatieven.nl, oud-fotomodel Winny de Jong, deze week in een pikante reportage in het weekblad Panorama te zien is.

Van der Vlies: ,,Om aandacht te trekken meende zij er goed aan te doen te poseren (...) op een manier die het parlement pas echt in diskrediet brengt. Wat betreft het eigenlijke werk in de Tweede Kamer hebben we in de afgelopen periode zo goed als niets van mevrouw De Jong vernomen.'' Dit is ,,beneden alle peil'', stelt Van der Vlies. De Jong laat desgevraagd weten dat ,,de tijden van partijen als die van Van der Vlies echt afgelopen zijn''.

Weisglas laat via een woordvoerder weten geen commentaar te willen geven op de Panorama-reportage. De Kamervoorzitter laat deze week wel contact opnemen met het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor de Sloggi-reclame. Weisglas stelt dat de fabrikant niet zonder toestemming gebruik mag maken van een foto van de Kamer. Directeur Rob Brand van Triumph, eigenaar van Sloggi, zegt de reclame ,,als een knipoog'' te zien. ,,We passen onze reclames vaak aan aan de actualiteit. We mochten zelf niet fotograferen in de Kamer en hebben toen deze foto op de kop getikt. De computer deed de rest.''