NS opgelicht door dochter Strukton

Bouwbedrijf Strukton heeft zijn moederbedrijf de Nederlandse Spoorwegen meermalen opgelicht door mee te doen aan de bouwfraude.

Dat blijkt uit de schaduwboekhouding van het Groningse bouwbedrijf Koop Tjuchem. NRC Handelsblad publiceert vandaag de belangrijkste delen hieruit op internet.

Volgens de schaduwboekhouding deden de Strukton-dochterbedrijven Strukton Spoorwegbouw en Minck Spoorwegbouw tussen 1993 en 1998 mee aan zeventien verboden werk- en prijsafspraken. Die gingen vooraf aan de aanbesteding van opdrachten met een gezamenlijke aanneemsom van 21 miljoen euro. De benadeelde partijen zijn, behalve moederbedrijf Nederlandse Spoorwegen, NS Railinfrabeheer (tot 2000 verbonden aan de Nederlandse Spoorwegen), Holland Railconsult en het vervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam.

Daarmee zit Strukton veel dieper in de bouwfraude dan werd aangenomen. De naam Strukton viel tot nu toe alleen in de fraude rond de aanleg van de Schipholspoortunnel. Daarin bleken Strukton Betonbouw, HBG-dochter Hollandsche Beton en Waterbouw en aanneemcombinatie KSS betrokken bij het opstellen van 189 valse rekeningen. Die moesten onzichtbaar maken dat een grotere winst werd geboekt dan was afgesproken. Strukton, HBG en KSS troffen in november 2001 een, door de Tweede Kamer bekritiseerde, schikking met justitie. Ze gaven hun opdrachtgever, de Nederlandse Spoorwegen, 9 miljoen euro terug.

Uit de boekhouding blijkt nu dat een andere dochter uit de Strukton Groep, Strukton Spoorwegbouw, onder meer in 1995 meedeed aan geheim vooroverleg voorafgaand aan een opdracht van de NS om geluidsschermen in Utrecht te plaatsen. Koop voerde, na het geheime overleg, de opdracht uit voor 278.000 gulden. De zes betrokken aannemers verdeelden 54.000 gulden.

In februari 1998 was het bedrijf betrokken bij de aanleg van een nieuwe entree bij station Zutphen en de verlenging van de achterzijde van de perrontunnel. In geheim vooroverleg werd afgesproken dat Strukton de opdracht van NS Railinfrabeheer zou uitvoeren voor 3,5 miljoen gulden. Aan de andere twaalf aannemers keerde Strukton 25.000 gulden ,,per kop'' uit.

De grootste fraude waarbij Strukton-dochter Minck Spoorwegbouw volgens de schaduwboekhouding betrokken was, betreft een opdracht van de NS in Hoofddorp in juni 1994. De aanneemsom bedroeg 11,9 miljoen gulden, alle dertien aannemers inden 168.000 gulden.

Strukton wil hangende de onderzoeken van Justitie en de NMa niet reageren. ProRail, het vroegere NS Railinfrabeheer, wil ook nog niet inhoudelijk reageren. Koop ontkent dat prijsafspraken zijn gemaakt.

NMA: pagina 13

SCHADUWBOEKHOUDING: pagina 15

www.nrc.nl/doc: schaduwboekhouding