Kelly, Ricky, Ozzy en Ozzie

Komende dinsdag treedt Kelly Osbourne op in Amsterdam. De loopbaan van de Amerikaanse, bekend uit de reality-soap The Osbournes, vertoont grote gelijkenis met die van Ricky Nelson, de brave variant van Elvis Presley.

Dat de geschiedenis de neiging heeft zich te herhalen is bekend, maar dat de amper een halve eeuw oude geschiedenis van de televisie zichzelf zo letterlijk zou kopiëren als met de Nelsons en de Osbournes gebeurt blijft verrassend.

Wie de Osbournes zijn is vooral bekend aan kijkers van MTV. Dagelijks is het wat verbleekte hardrock-idool Ozzy Osbourne (de grote hit Paranoid van zijn groep Black Sabbath dateert al uit 1970) met zijn gezin bij de muziekzender te zien. Een camerateam volgt de dagelijkse avonturen van vader, moeder en twee kinderen Osbourne. De belevenissen worden gemonteerd tot een programma van een half uur, dat als een soap opera elke avond wordt uitgezonden.

Ozzy, zijn vrouw Sharon, hun zoon Jack en dochter Kelly spelen zichzelf. Zonder gêne worden de gezinsruzies, opvoedkundige problemen en ochtendhumeuren in beeld gebracht. Evenals op het tapijt poepende honden en beginnende keukenbrandjes. De Osbournes zijn duidelijk gek op elkaar, maar uiten dat door voortdurend met elkaar te kiften onder hun uiten van de woorden fuck en fucking. De show is razend populair en werd bekroond met een Emmy Award.

Maar het idee om de dagelijks realiteit het onderwerp van een televisieshow te maken is ouder dan Big Brother of de Osbournes. Het idee dateert zelfs nog uit de radioperiode. In 1944 startte het Amerikaanse echtpaar Ozzie en Harriet Nelson een radioshow waarin ze zichzelf speelden: The Adventures of Ozzie and Harriet. Ozzie Nelson was als ex-orkestleider al een min of meer bekende figuur, zijn vrouw Harriet Hilliard was actrice. De show draaide om de kleine gebeurtenissen die zich voordoen in een doorsnee gezin uit de Amerikaanse middenklasse, en trok een groot luisterpubliek. Omdat het gezinsleven centraal stond in de show, was het logisch dat hun twee zoontjes David en Ricky eveneens een rol kregen. In 1952, na acht jaar radio, verhuisde `The Adventures of Ozzie and Harriet' naar televisie. De huiskamer van het gezin Nelson werd in een studio nagebouwd, en elke week werd daar een aflevering opgenomen. Op tv zou de serie het nog eens veertien seizoenen uithouden.

De kijker zag de Nelson-kinderen voor zijn ogen opgroeien. Ricky krijgt op zijn kop omdat hij te veel koekjes eet. Ricky wordt een puber en gaat met een stel `vetkuiven' rondhangen. Over wat er vervolgens gebeurt lopen de verhalen uiteen. Ricky beweerde achteraf dat hij wilde opscheppen tegenover een vriendinnetje, die meer aandacht had voor Elvis Presley op de autoradio dan voor hem. `Binnenkort ga ik ook een plaat maken!', zou hij hebben gezegd. Andere mensen denken dat het commercieel instinct van vader Ozzie de hoofdrol heeft gespeeld. In ieder geval mocht Ricky, zestien jaar oud, in 1957 drie rock & roll-liedjes in een platenstudio opnemen. Vanzelfsprekend werd er tijdens de tv-shows tijd ingeruimd voor Ricky om zijn nieuwe plaatjes te playbacken. Het resultaat was voorspelbaar: de liedjes schoten naar de top van de hitlijsten.

De muziekcarrière van Ricky Nelson, een brave variant van Elvis Presley, was daarmee een feit. In de VS had hij talloze hits, in Nederland was Hello, Mary Lou zijn grootste succes. Tot 1966 werd de tv-show nog gebruikt om de muziekverkoop met extra publiciteit te ondersteunen. Inmiddels was Ricky getrouwd, zijn vrouw was onderdeel geworden van de cast van het programma waarbij het paar de ideale romantiek verbeeldde (tien jaar later, na afloop van de show, vertrok zij met medeneming van de vier kinderen). Ricky bleef ook nadat de serie was stopgezet actief in de muziek, tot zijn dood op oudejaarsdag 1985, toen hij stierf bij een vliegtuigongeluk.

Een goed voorbeeld doet goed volgen. Anno 2003 hebben ook de Osbournes de publicitaire waarde van hun tv-bekendheid ontdekt. Na het succes van de serie heeft dochter Kelly inmiddels een gooi naar de hitparades gedaan met Papa Don't Preach, een cover van het Madonna-liedje. Een van haar eerste live-optredens is in Nederland gepland: komende dinsdag in de Melkweg in Amsterdam. Kort daarna wordt het debuutalbum uitgebracht. Intussen zorgt haar dagelijkse aanwezigheid op tv voor de nodige verkoopondersteuning.

Tot op het moment dat hun zangcarrière van start ging, had Kelly Osbourne noch Ricky Nelson veel blijk gegeven van muzikale ambities. Ze hadden bij wijze van spreken nog geen noot gezongen. Of zoals Ricky Nelson het ooit zei: ,,Ik ging rechtstreeks van het zingen in de badkamer naar de opnamestudio. Er zat niks tussen.''

Behalve overeenkomsten tussen de Osbournes en de Nelsons (met die voornaam Ozzie/Ozzy als repeterend effect!), zijn er ook grote verschillen. De Ozzie uit de jaren vijftig las zijn zoontjes een kinderboek voor, de moderne variant besteedt het grootste deel van zijn tijd zappend voor tv. Toen Ricky Nelson ging trouwen, bracht hij de nacht gescheiden van zijn aanstaande vrouw op een stretcher door. De huidige Ozzy drukt zijn kinderen als ze uitgaan op het hart: ,,Word alsjeblieft niet dronken of stoned. Als je vrijt, gebruik dan een condoom.'' De oude Ozzie ging regelmatig naar de kapper, de nieuwe ziet eruit als een personage uit de film `Nightmare on Elmstreet'. De oude droeg een stropdas, de nieuwe draagt vooral tatoeages. De oudere won prijzen als padvinder, de nieuwe beet ooit de kop van een vleermuis af.

Dat de tijd helemaal stil heeft gestaan, kunnen we dus niet zeggen.