Toename lawaai Schiphol

Amsterdam krijgt vanaf volgende maand te maken met een toename van het vliegtuiglawaai, vooral aan de zuidkant van de stad. Dat schrijft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer.

De extra overlast houdt verband met de verandering van het banenstelsel op Schiphol. Rond 20 februari zal de nieuwe vijfde baan in gebruik worden genomen, maar wegens onderhoud aan andere start- en landingsbanen is slechts beperkt gebruik mogelijk. Ook de vijfde baan, de Polderbaan, zal de eerste maanden nog niet volledig operationeel zijn, aldus de staatssecretaris. Tot in de loop van oktober moet 2003 volgens haar worden beschouwd als een overgangsjaar.

Het groot onderhoud aan diverse banen, in het bijzonder aan de Aalsmeerbaan, leidt tot intensiever gebruik van de Buitenveldertbaan. Hierdoor zullen er meer vliegtuigen over de stad vliegen. Staatssecretaris Schultz schrijft dat ,,de totale hoeveelheid geluid, risico en uitstoot'' niet zal veranderen. Ze verwacht dat het nieuwe banenstelsel vanaf 1 november dit jaar volledig kan worden benut. ,,Dan komen de voordelen van de nieuwe Polderbaan ook volledig tot uiting.''

Uit de stukken die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd, blijkt verder dat het aantal vliegbewegingen vergeleken met 2002 weer stevig zal toenemen. Vorig jaar zomer werden er ,,wegens de zeer ongunstige politieke en economische omstandigheden'' zo'n 3.000 nieuwe `slots' (ruimte om te starten) gevraagd, voor dit jaar zijn dat er 57.000. De Tweede Kamer zal het ontwerpbesluit later beoordelen. Het zal naar verwachting in de eerste week van februari worden gepubliceerd, waarna bezwaar kan worden gemaakt.