`Permanent Food' beste van de visuele wereld

Op de voorkant staat een opgezette bever met een Kaiser Wilhelm-helm op zijn kop. Daarna volgen foto's van, onder andere, een stapel besmeurde kranten tegen een betonnen muur, van een leeuw met z'n poten omhoog, van een man die zijn neus snuit in een Zweeds bankbiljet en van twee zwarte pruiken op de rand van een zwembad. De argeloze lezer die het blad in de kiosk openslaat, weet zich er vermoedelijk geen raad mee, maar bij de liefhebbers gaan de harten sneller kloppen: de nieuwe Permanent Food is uit!

Permanent Food, waarvan zojuist het tiende nummer is verschenen, is het enigma onder de hedendaagse kunsttijdschriften. Het blad verschijnt onregelmatig (het vorige nummer stamt van negen maanden geleden), tekst staat er niet in, en ook een colofon ontbreekt. Enig speuren op het internet leert dat het tijdschrift is opgericht door de kunstenaars Maurizio Cattelan en Dominque Gonzales-Foerster en maar één doel heeft: het tonen van goede foto's, die worden uitgezocht door de, ongetwijfeld uitgebreide, artistieke vriendenkring van het duo.

Zo'n uitgangspunt klinkt verbazingwekkend simpel, maar juist door die eenvoud is Permanent Food op dit moment het leukste tijdschrift dat ik ken. Dat komt allereerst doordat iedere hiërarchie in de uitverkoren beelden ontbreekt. Kunstwerk staat naast advertentie, journalistieke foto naast modereportage. Maar doordat er ook in dit opzicht geen commentaar wordt bijgeleverd, weet je nooit wat wat is waarvoor het was bedoeld. Juist dat gebrek aan duiding levert, als je er eenmaal aan gewend bent, bij het bladeren een ongekend gevoel van vrijheid op. Iedere foto is als een bijzonder beeld dat zomaar langs komt zweven en waar je zelf je verhaal bij kunt maken – en doordat de foto's zo goed zijn gekozen zijn er verrassend veel beelden die daartoe uitnodigen.

Tegelijk is Permanent Food ook een mooie spiegel van de tijd. Doken in het vorige nummer nog opvallend veel beelden op die te maken hadden met flats, geweld of New York, zulke associaties zijn nu verdwenen. Het is weer business as usual en dat heeft ook zijn weerslag op het tijdschrift. Dat maakt dit tiende nummer enerzijds vrijblijvender dan het vorige, maar daarmee nadert het ook beter de essentie die de bedenkers ooit voor ogen moeten gehad: een blad als best of van alle media, en daarmee, misschien wel, van de hele visuele wereld.

Permanent Food # 10. Importeur Idea Books. Prijs €13,80.

    • Hans den Hartog Jager