Hoofddoekje mag, maar wel in huisstijl

Een hoofddoekje achter de kassa? Prima, maar dan wel in de kleuren van de werkgever graag. Supermarktketen Albert Heijn laat voor zijn nieuwe kledinglijn voor het personeel, die in de zomer uitkomt, hoofddoekjes ontwerpen in Albert Heijn-kleuren. Ook de warenhuizen Vroom & Dreesmann en Hema brengen binnenkort hoofddoekjes uit voor het personeel. Supermarktconcern Dirk van den Broek, die sterk is vertegenwoordigd in de grote steden, had al een eigen hoofddoek.

Albert Heijn wil graag dat zijn medewerkers ,,een afspiegeling zijn van de bevolking'', aldus een woordvoerder. ,,Dus zitten daar ook vrouwen met een hoofddoek tussen''. Wel wil het concern dat alle islamitische vrouwen dan dezelfde hoofddoek dragen en niet, zoals nu, allemaal verschillende kleuren. In totaal werken bij de supermarkten en distributiecentra van Albert Heijn en op het hoofdkantoor 52.000 mensen.

V&D brengt een hoofddoek in donkerblauw en krijtstreep. Ook de Hema ontwerpt een hoofddoek die past bij de bedrijfskleding. Postkantoren BV heeft geen vaststaand beleid, maar volgens de woordvoerder is een ,,representatieve hoofddoek'' geen probleem.

Alle winkelketens trekken een grens bij sluiers. ,,Als je alleen de ogen ziet, dan heeft de klant te weinig contact met de caissière'', aldus de woordvoerder van Albert Heijn. Ook Vroom & Dreesmann zegt: ,,Het hele gezicht bedekken, dat kan niet.''