Culturen botsen bij jacht op Air Lib

De Amsterdamse ondernemer Erik de Vlieger probeert de Franse luchtvaartmaatschappij Air Lib te kopen, maar de autoriteiten in Parijs werken niet erg mee. Een `a-typische zakenman' botst met de Franse politiek en vooral met de staatssecretaris voor luchtvaart. `Air Libs ondergang is zijn succes'.

,,Ik heb schijt aan de Franse staatssecretaris!'' Vrolijk beent Erik de Vlieger, Amsterdams vastgoedmagnaat, in de richting van de uitgang van het Parijse hotel, waar hij zojuist zonder omhaal de Franse regering en de Franse pers de oren heeft gewassen. Het moet afgelopen zijn met de negatieve verhalen over de tweede, in ernstige moeilijkheden verkerende Franse luchtvaartmaatschappij Air Lib. De negatieve cashflow wordt er alleen maar groter door en er komt een moment waarop ook hij, Erik de Vlieger, de maatschappij niet meer redden kan. Of wil.

De Vliegers persconferentie gisteren was een staaltje van botsende culturen. De slordig gekapte zakenman werd geflankeerd door zijn adjunct en zijn advocaat kaalhoofdig en in krijtstreeppak die hem voortdurende souffleerden. Hun interventies belemmerden de in de Franse pers devoot als `a-typische zakenman' omschreven De Vlieger geenszins in steenkolen-Frans op on-Frans directe wijze harde noten te kraken over de Franse regering en de pers die die regering op haar woord gelooft. ,,Ik ben een zakenman en met politiek wil ik niks te maken hebben. Maar ik zeg u, dat uw staatssecretaris Dominique Bussereau uit is op de ondergang van Air Lib. Air Libs ondergang is zijn succes.''

De Vlieger en zijn groep Imca proberen sinds oktober vorig jaar Air Lib in handen te krijgen. De luchtvaartmaatschappij gaat gebukt onder een schuldenlast van 120 miljoen euro. Dertig miljoen daarvan is een lening van het Europees Ontwikkelingsfonds en moet direct worden terugbetaald. Het overige is schuld aan de Franse staat wegens niet betaalde sociale premies en belastingen. De maandelijkse lasten van het bedrijf, dat 3.500 werknemers telt, belopen tien miljoen euro.

De Franse overheid verleende Air Lib eerder al uitstel van betaling en verlengde de vliegvergunning tot eind januari. Daarmee werd een zeker bankroet voorlopig afwend. Maar Parijs heeft steeds negatief gereageerd op de herhaalde reddingsvoorstellen van De Vlieger.

De Vlieger wil, zo maakte hij gisteren duidelijk, 20 tot 50 miljoen euro aan `vers geld' inbrengen en garanties geven voor 150 miljoen euro om de vloot van negentig toestellen uit te breiden met 29 nieuwe Airbussen. Hij wil voor 50 procent deelnemen in het kapitaal van Air Lib, op voorwaarde dat hij alle bestaande activiteiten binnenlandse vluchten, lageprijsvluchten en langeafstandsvluchten kan overnemen. Vooral de vluchten naar Afrika zijn cruciaal, want vooral die zijn winstgevend; volgens De Vliegers adjunct Harm de Prins `draait' concurrent Air France daarop.

Uit angst voor de bodemloze put die Air Lib zou kunnen worden, heeft de Franse overheid De Vliegers plannen afwisselend `onaanvaardbaar' dan wel `te vaag' genoemd. Volgens De Vlieger kloppen die kwalificaties niet. Hij sprak er schande van dat hij in de Franse pers als `onbetrouwbaar' en `niet-solvabel' of `niet-serieus' is afgeschilderd. Hij zwaaide met een brief die het Nederlandse ministerie van Economische Zaken aan de Franse overheid gestuurd zou hebben, waarin Imca `van nationaal en internationaal belang' wordt genoemd. Hij zei tegen de aanwezige pers: ,,Wilt u dus gewoon eens uw werk gaan doen in plaats van negatieve verhalen te verspreiden?''

De Vlieger suggereerde gisteren, dat de regering-Raffarin ondanks het verlies van arbeidsplaatsen niet rouwig zou zijn om de ondergang van Air Lib, omdat daarmee de belangrijkste binnenlandse concurrent van staatsbedrijf Air France wegvalt. Tegelijkertijd zei hij niet te weten waarom met name staatssecretaris van Transport Dominique Bussereau zich keer op keer negatief uitlaat over de redding van Air Lib. Ook heeft Bussereau tot drie keer op het laatste moment een onderhoud met De Vlieger afgezegd.

De Franse premier Jean-Pierre Raffarin sprak gisteren berichten tegen als zou zijn regering De Vliegers plannen definitief hebben afgewezen. Hij zei pas `concrete beslissingen' te kunnen nemen `naar aanleiding van concrete plannen.' Aan het eind van de dag zei minister van Transport Gilles de Robien dat het laatste plan de schuld van Air Lib aan de staat zou verhogen en dat achtte hij `niet aanvaardbaar'. Eerder had De Robien gezegd `bezorgd' te zijn over het risico dat De Vlieger wil nemen, maar toch `liever' heeft dat De Vlieger dat risico neemt, omdat er zoveel banen mee zouden kunnen worden. Uiteindelijk heeft De Robien de handelsrechtbank van Créteil gevraagd om binnen 48 uur met een `schikkingsvoorstel' te doen.

De Vlieger, al eigenaar van de luchtvaartbedrijven KLM exel, Fly Metropolis en Tulip Air, wil Air Lib ombouwen tot een prijsvechter als Easyjet en Ryanair. Hij zei `weg te lopen' als de Franse overheid zijn plannen niet zal accepteren.

    • Pieter Kottman