Océ haalt winstgroei dankzij software

Océ heeft door het aanbieden van software en diensten als onderhoud en advies de sterk gedaalde verkoop van printers en kopieerapparaten vrijwel weten te compenseren. De machineverkoop daalde in alle markten waarin de Venlose onderneming actief is met dubbele cijfers. Oorzaak is dat klanten hun investeringen uitstellen.

Dit heeft Océ vanmorgen bekendgemaakt tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het nettoresultaat voor buitengewone lasten kwam uit op 112,5 miljoen euro, een stijging van iets meer dan 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet daalde met 1,8 procent tot 3,2 miljard euro. Volgens bestuursvoorzitter R. van Iperen zijn dat ,,goede resultaten in een moeilijk jaar''.

Op de Amsterdamse beurs klom het aandeel vanochtend met ruim 3,5 procent. De resultaten waren beter dan de financiële markten hadden verwacht. Vorig jaar behoorde het printconcern tot de beter presterende aandelen van de Amsterdamse effectenbeurs.

Gemiddeld daalde de verkoop van printers en kopieermachines van Océ met 16 procent. De verkoop van de zogeheten `hoogvolumeprinters', machines die in hoog tempo bijvoorbeeld bankafschriften en energierekeningen printen, liet verreweg de grootste daling zien. Océ verkocht het afgelopen jaar een kwart van deze apparaten minder. De verkoop van breedformaatprinters daalde met 13 procent en de snelle printers voor de kantorenmarkt met 12 procent.

Volgens Océ komt inmiddels 70 procent van de omzet uit software en diensten, de rest uit apparatenverkoop. Van Iperen verwacht dat in 2005 nog slechts eenvijfde van de omzet uit de verkoop van machines komt.

Volgens Océ ligt de vorig jaar aangekondigde reorganisatie op schema. Van de 1.100 mensen die het bedrijf moesten verlaten zijn er inmiddels ruim 800 verdwenen. Eind november moet de operatie zijn voltooid. Het gaat hierbij vooral om werknemers die actief zijn in de verkoop van laagvolumeprinters voor de kantoormarkt. Océ maakte vorig jaar bekend te stoppen met deze activiteit, op Nederland na.

Een groeimarkt is volgens Océ de grafische markt, waar vooral drukkerijen de belangrijkste klanten zijn. Océ kocht het Duitse Gretag om op deze markt een positie op te bouwen. Maar Van Iperen verklaarde dat omzet en winst zijn achtergebleven bij de verwachtingen door de economische omstandigheden. De grafische activiteiten boekten vorig jaar ongeveer 135 miljoen euro omzet.

Océ wil geen verwachting voor dit jaar uitspreken gezien de onzekere marktomstandigheden. Wel rekent het bedrijf op verdere daling van de operationele kosten door de lopende reorganisaties. Maar de zwakte van de Amerikaanse dollar en de stijging van de pensioenpremies zullen volgens het bedrijf een drukkend effect op de resultaten hebben.