Duits publiek in opstand tegen bioscoopreclames

Bioscoopgangers in Duitsland zijn de lange reeksen met reclames voor de hoofdfilms zat, zo meldde het Duitse tijdschrift Der Tagesspiegel zaterdag.

Bezoekers van de Berlijnse bioscoop CineStar kwamen vrijdag in opstand, toen na 45 minuten drank-, chocolade- en sigarettenreclame het doek viel en verkopers van ijsjes en zoetwaren de zaal inkwamen. De verkopers werden massaal uitgefloten en verlieten de zaal.In de nabijgelegen bioscoop Cinemaxx moesten bezoekers van de late voorstelling van Harry Potter drie kwartier reclame ondergaan voordat de film begon. Ook bezoekers van de nieuwe James Bond-film moesten drie kwartier reclames bekijken, en uitten hun ergernis tegenover het bioscooppersoneel. Een woordvoerder van het grootste Duitse bioscopenbedrijf, Cinemaxx, verdedigt de uitvoerige reclames met het argument dat ze een grote inkomensbron vormen. Zonder reclames zouden de toegangsprijzen volgens hemhoger zijn. Toch heeft Cinemaxx als reactie op de kritiek aangekondigd dat het haar filiaalmanagers zal adviseren de reclamezendtijd tot hoogstens twintig minuten te beperken.