Argwaan rondom integratie

Het duurt even voordat duidelijk wordt wie wie is, en wat ze met elkaar te maken hebben. Maar als het zo ver is, blijkt er in de dertiendelige serie Najib en Julia heel wat op gang te komen. De liefde tussen een Haags hockeymeisje en een Marokkaanse pizzakoerier is vragen om moeilijkheden, en die worden hier niet verdoezeld achter een haag van goed bedoeld positivisme. Het is zoals het is, en dat is verre van ideaal.

Najib en Julia is, op initiatief van regisseur Theo van Gogh, geschreven door ex-cabaretier Justus van Oel. De serie werd in en om Den Haag opgenomen met piepkleine, vederlichte dv-camera's die elk gelijktijdig een ander beeld van dezelfde scène maken. Dat spaarde tijd en geld. De serie kostte zo'n 130.000 gulden per aflevering, terwijl dat doorgaans vier keer zo veel is. En het resulteerde in een wat haastige, onopgesmukte stijl die wonderwel past bij het hedendaagse tijdsbeeld dat ze wilden maken.

Maar minstens zo belangrijk vind ik, dat Van Oel en Van Gogh personages en intriges hebben geschapen die geloofwaardig aandoen en veel vertellen over de alledaagse integratiepraktijk – en de wederzijdse argwaan die integratie in de weg staat. Zo'n multicultureel koppel lijkt nogal schematisch ontworpen, maar door de thrillerachtige elementen en het subtiele sarcasme is Najib en Julia heel wat levendiger en realistischer dan veel eerdere pogingen tot multiculti-dramaturgie op de Nederlandse televisie.

Het politiek-correcte cliché, dat de allochtoon zich allengs ontpopt tot een brandschone held, ontbreekt. Zo te zien zijn de makers best bereid Najib zijn romance te gunnen, maar ze verhelen niet dat hij geld ophaalt voor zijn in drugs handelende broer. Als regisseur bewijst Van Gogh zich bovendien door de opvallend authentieke prestaties van zijn acteurs, onder wie Tara Elders en Hanin Msellek als de jonge gelieven, Thijs Römer als Julia's jaloerse hockeyvriendje en cabaretier Najib Amhali als de broer van Najib.

Najib en Julia laat overtuigend zien dat de werkelijkheid veel weerbarstiger is dan men zou willen. De rottigheid zit aan beide kanten van de scheidslijn. En omdat de titel van de serie nadrukkelijk verwijst naar een noodlotsdrama van Shakespeare, is er weinig reden tot optimisme over de afloop.

Najib en Julia, AVRO, Ned.2, 21.17-21.53u.