Wij van wc-eend adviseren ...

Jolijt in Nieuwegein. Het Nederlandse vastgoed heeft zich weer bewezen als veilige investering. En volgens de onderzoekers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) kan de burger ook in 2003 met een gerust hart een huis aankopen. Mocht de markt inzakken, dan zullen de prijsdalingen niet noemenswaardig zijn.

In Amerika betalen sommige aandelenanalisten op dit moment miljoenen dollars om uit het gevang te blijven voor de dubieuze adviezen die zij verstrekten. Grootste verwijt: men was niet onafhankelijk en gaf vaak alleen maar koopaanbevelingen om er zelf beter van te worden.

Nieuwegein is geen New York, maar het marktonderzoek van de NVM doet niet onder voor de doorsnee analyses van een hyperactieve beleggingsadviseur tijdens de beurshausse. De huizenmarkt ,,onspant'', zei de NVM een jaar geleden. Een paar maanden later – bij een gestegen aanbod ten opzichte van het aantal afgesloten transacties – repte de vereniging van ,,cijfers die passen bij normale marktverhoudingen''. En deze week klonk bij een verdere verslechtering van de huizenmarkt toch weer het geluid: ,,Cijfers die passen bij een ontspannen markt, waarin de koper de keus heeft uit een aantal woningen.'' Alsof die keuze er voorheen niet was.

Ondertussen is het aantal dagen dat de gemiddelde woning te koop staat volgens de NVM nauwelijks veranderd. Dat ligt nu op 60 dagen. Kent u de woning bij u in de straat die al een half jaar te koop staat? Die zit dus niet in de statistieken, want is nog niet verkocht. En kent u het huis dat ,,nieuw'' op de internetpagina's van NVM's Funda verschijnt? Dat is tegenwoordig in veel gevallen hetzelfde huis dat er drie maanden geleden ook al op stond. Alleen ditmaal tegen een verlaagd tarief. Wel zo prettig voor hoopgevende statistieken.

Het allegaartje van cijfers dat NVM ieder kwartaal uit de markt destilleert mist regelmatig de aansluiting op eerdere getallen. Zo kan de gemiddelde huizenprijs twee kwartalen op rij groeien, terwijl het bedrag exact gelijkblijft en niet wordt verklaard door afrondingsverschillen.

Dat is ook Nieuwegein.

NVM's logica is bij vlagen indrukwekkend. Waar consumenten meer huizen bezichtigen is volgens de NVM goede begeleiding en deskundig advies ,,des te belangrijker''. Kennelijk neemt het belang van een makelaar toe met het aantal bezichtigingen.

Gewoon verkoperstaal, dus. En daar is niets mis mee. Een makelaar is een verkoper en gebaat bij transacties. NVM's onderzoek is een gezonde vorm van reclame, geënt op het genereren van handel. Net zo betrouwbaar als de tips van analisten en de adviezen van de laboranten van wc-eend.

    • Jeroen Wester