`Niemand hoeft op operatie te wachten'

Niemand hoeft te wachten op niet-spoedeisende operaties. Ziekenhuizen, privéklinieken en gecontracteerde artsen in België en Duitsland bieden samen genoeg capaciteit om alle zieken op te vangen.

Dit stelt directeur Martin Bontje van Zorgverzekeraars Nederland. Patiënten zijn volgens hem zelf verantwoordelijk voor lange wachttijden. ,,Wie lang moet wachten, kiest daar in principe zelf voor'', zegt hij.

Patiënten die klagen en aankloppen bij een ziektekostenverzekeraar of wachtlijstbemiddelaar worden in de praktijk altijd wel ergens geholpen, meestal in eigen regio, of anders elders in het land, en desnoods in het buitenland. Uit onderzoek van de Consumentenbond, medio vorig jaar, blijkt dat slechts een op de vijf wachtende patiënten op het idee komt de verzekeraar te bellen. Wie gezagsgetrouw afwacht en de weg niet kent, verspeelt zijn kansen en blijft op de wachtlijst staan.

De Nijmeegse hoogleraar sociale geneeskunde E. Roscam Abbing spreekt in dit verband van ,,grote sociale ongelijkheid in de gezondheidszorg''. Klagen helpt, constateert Roscam, die `wachtlijstbrigadier' was voor minister Borst. De ongelijkheid leidt ertoe dat niet degenen die het ziekst zijn als eerste worden geholpen.

De zorgverzekeraars erkennen deze tweedeling, maar directeur Bontje van Zorgverzekeraars Nederland relativeert dit probleem. ,,Het is niet zo erg'', zegt hij. Bontje vergelijkt de situatie met een lange rij voor het loket in een postkantoor. Zodra een tweede loket opengaat, schieten de snelste mensen toe, en dat zijn niet altijd degenen die het langst stonden te wachten. Gevolg is wel dat ook andere mensen in de rij een paar plaatsen opschuiven en zo wordt iedereen eerder geholpen. Bontje verwacht dat de wachtlijsten voor niet-spoedeisende operaties binnen vier à vijf jaar verdwenen zijn door een ruimere inzet van buitenlandse artsen en privé-klinieken

Zaterdags Bijvoegsel: pagina 21