Een melkkruk als broek

Op een expositie van design-melkkrukjes zag Arjen Ribbens een leernichtkrukje en een krukje dat je aan kan trekken.

Geen aardser meubel dan het melkkrukje. Of het nu uitgerust is met één, twee of drie poten, en of het nu wel of niet met leren riempjes aan het zitvlak kan worden bevestigd, het `melkblok' is een krukje om mee in de mest te staan. Luister naar Gerrit Achterberg, een dichter die opgroeide tussen de boeren. Zijn gedicht `Melkknecht' begint als volgt:

Hij legt het spantouw om de poten van het beest,

zet zich neer op het melkblok, plaatst de emmer

onder de uier en omvat de memmen,

waarna de eerste melkstraal op de bodem sjeest.

Maar tegenwoordig melken alleen hobbyboeren nog met de hand. Het melkkrukje is verworden tot een boerenrelict, een design-arm gebruiksvoorwerp waar geen Philip Starck of Jan des Bouvrie zich ooit aan heeft gewaagd. Dat verklaart misschien het onverwachte succes van `Le botte-cul', de tentoonstelling die de Ecole Cantonale d'Art de Lausanne (ECAL) twee jaar geleden organiseerde. Ter gelegenheid van de meubelbeurs in Milaan nodigde de Zwitserse kunstacademie dertig internationaal gewaardeerde ontwerpers en een aantal studenten uit een melkkrukje te ontwerpen. Een expositie die nu al bijna twee jaar door Europa trekt en vanaf volgende week te zien is in Galerie Binnen in Amsterdam.

`Le botte-cul' maakt duidelijk dat onder de koe ook mode mogelijk is. Een melkkrukje met bretels, een ontbijtstoeltje met een schaaltje cornflakes, een leernichtkrukje rustend op een zwarte fallus, een melkkrukbankje voor koeien met vijf uiers, een minimalistisch roestvrijstalen kruk – de tentoonstelling opent weidse vergezichten. Neemt het krukje van Konstantin Grcic. De ontwerper kan alleen maar werken met de radio aan. Op zijn krukje heeft hij daarom een wekkerradio gemonteerd. ,,Misschien vindt ook de koe het leuk om bij het melken naar een fuga van Bach te luisteren'', zegt Grcic. De meest praktische oplossing komt uiteraard van de enige Nederlandse deelnemer aan de tentoonstelling. Aan het gedoe met riempjes heeft Richard Hutten een eind gemaakt. De ontwerper die voor koningin Beatrix eens een ingenieus bureau maakte, ontwierp een krukje dat je als een broek moet aantrekken.

`Le botte-cul, melkkrukjes van internationale ontwerpers' Van 13 jan. t/m 15 febr. in Galerie Binnen, Keizersgracht 82 in Amsterdam. Geopend wo t/m zat 12-18 uur

    • Arjen Ribbens