`Wildgroei elektronica in auto tegengaan'

Wildgroei van mobiele computers in auto's bedreigt de verkeersveiligheid. De overheid moet snel met regels komen om te voorkomen dat de auto een `office on wheels' wordt, waarin de bestuurder steeds minder aandacht voor de weg heeft. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Nu de mobiele telefoon zich een vaste plaats in de auto heeft verworven, dringen andere elektronische systemen zich op die om de aandacht van de automobilist vragen. Navigatiesystemen, mobiele e-mail, mobiel internet, radardetectie, obstakeldetectie, vorstdetectie, foutdetectie van motor en carosserie, elektronische agenda, video voor de bijrijder en computerspelletjes voor de kinderen – ze zijn allemaal al te koop.

Nu binnenkort enkele nieuwe radiofrequenties in gebruik worden genomen die mobiel internetten ondersteunen, vreest de SWOV een veldslag om de aandacht van de bestuurder. ,,De overheid moet snel regelend optreden'', zegt ir. R.G. Eenink van de SWOV, ,,omdat nu allerlei doe-het-zelfsystemen in de handel komen, die ondoordacht gemonteerd de kans op ongelukken vergroten.''

De SWOV is niet tegen elektronica in de auto gekant, maar wel tegen elektronica die de aandacht afleidt. ,,Aanwijzingen van de autonavigatie moet bij voorkeur door een stem worden gegeven'', zegt Eenink. Fabrikanten van auto-elektronica moeten goed nadenken over de grootte en de plaats van de knoppen.''

De SWOV heeft berekend dat nu al ruim 1 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door het bedienen van de audio-installatie. ,,Maar dat is een lage schatting'', zegt Eenink, ,,er is eigenlijk geen goed onderzoek naar gedaan.''

Wanneer de overheid zich afwachtend opstelt, zal de automarkt overspoeld worden door elektronische gadgets. Sommige daarvan zijn nuttig voor de verkeersveiligheid, maar het merendeel leidt alleen maar de aandacht af, aldus de SWOV. Ze voorziet dat binnenkort een vloedgolf van doe-het-zelf-systemen met kleine schermpjes, kleine knopjes en ondoordachte opstellingen de markt overspoelt.

De regels die de overheid opstelt, moeten wel handhaafbaar zijn. Eenink: ,,Anders dan bij handheld of handsfree bellen, kan de politie aan auto-elektronica niet in één oogopslag zien of deze de bestuurder afleidt. Maar hoe dan ook, er moet snel wat gebeuren.''