`Wel op de weg blijven letten natuurlijk'

Voor een paar duizend euro's kan de doe-het-zelver zijn auto ombouwen tot mobiel kantoor met internet, e-mail en navigatieapparatuur.

Op borsthoogte net boven de bijrijdersstoel zweeft een laptop die via een stang aan de stoel is gezekerd. Verder heeft de auto van Marcel van der Veen een kleine printer. Een rekensom leert dat het zo'n 2.500 euro kost om van een personenauto een mobiel kantoor te maken.

Een navigatiesysteem dat een efficiënte route plant langs alle klanten van die dag, het ontvangen en versturen van e-mails en internet. ,,Maar dat laatste moet niet tijdens het rijden gebeuren'', vindt Van der Veen, die zelf verkoper is van de genoemde constructie en voor zijn werk zeker twee dagen per week op de weg zit.

De constructie voor het mobiele kantoor is ongeveer twee jaar geleden ontwikkeld en inmiddels zijn er honderd van verkocht. De koper kan het demontabele systeem zelf ,,in vijf minuten'' inbouwen, vertelt hij. Tijdens een testrit laat hij zien wat de mogelijkheden zijn en de mogelijke gevaren. ,,Ik gebruik vooral het navigatiesyteem, e-mailen doe ik nauwelijks. Ik voer een postcode in en daar gaat ie.'' Even later stuurt hij zijn wagen de A20 op. Onderweg kijkt hij vanuit zijn ooghoeken op het scherm om niet de juiste afslag te missen. Ook frummelt hij op de knoppen om de wegenkaart op het scherm te laten vorderen.

,,Ik kijk bijna nooit op het scherm. De grote wegen ken ik. Alleen in een stad moet ik kijken'', vertelt de verkoper. Hij vindt dit systeem veiliger dan een stratenboek. ,,Dat moet je op het stuur leggen, dat kan af en toe link zijn.'' Hij vergelijkt de bediening van zijn mobiele kantoor dan ook met het harder en zachter zetten van een autoradio. Mensen zijn in zijn ogen zelf verantwoordelijk voor een veilig gebruik. ,,Maar je hebt er altijd gekken bij. Sommigen zie je de krant in de auto lezen. In een totaal veilige auto zit helemaal niks.'' Aan een kompas op het scherm is inmiddels te zien dat de plaats van bestemming bijna is bereikt.

Volgens de verkoper is het `klemsysteem' van kunststof, aluminium en roestvrijstaal bestand tegen een eventuele botsing. Maar hij vertelt ook dat het nooit in de praktijk is getest. ,,Als startend bedrijf moet je oppassen voor de kosten. Maar we zijn binnen een half jaar van plan het systeem te testen.''

Zijn bedrijf DeltaNautic, dat de klem in eerste instantie voor de scheepvaart heeft ontworpen, meldt op de website dat het gebruik van een zogenoemde `caroffice' de verkeersveiligheid ,,negatief kan beinvloeden''. Het bedrijf stelt dan ook dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor eventuele ongelukken.

,,We geven er een brief bij waarin we waarschuwen dat het systeem niet tijdens het rijden gebruikt moet worden,'' aldus de verkoper, die zegt in zijn leven slechts één deukje in zijn auto te hebben gehad.

Ook andere verkopers doen goede zaken met auto-elektronica. Volgens de hoofdverkoper van Furness Car Amsterdam bv is de vraag naar navigatiesystemen ,,ongekend''. De vraag naar entertaimentapparatuur als een dvd of een spelcomputer blijft hierbij nog wat achter. Dat zijn nog luxeartikelen volgens de hoofdverkoper.

Bij het autobedrijf Breeman bv in Rotterdam wordt dergelijke apparatuur geleverd en ingebouwd. Maar niet op die schaal als bij de collega in Amsterdam. ,,Bij ons gaat het om 5 tot 10 procent van de 1200 verkochte auto's per jaar'', vertelt een verkoper. ,,Multimedia blijft een kostbaar verhaal.''

Toch ziet een medewerker van het inbouwbedrijf Automotive in Apeldoorn de laatste maanden dat ook de ,,gewone man'' een dvd-speler laat inbouwen. De meeste dvd-spelers zijn voor de achterbank om de kinderen zoet te houden, maar de spelers worden ook af en toe voorin gemonteerd voor de bijrijder. Dat de bestuurder uit zijn ooghoeken naar een spannende film meekijkt, valt dan niet te voorkomen.

    • Arjen de Boer