NS en FNV: ministerie breekt belofte

De Nederlandse Spoorwegen en FNV Bondgenoten willen dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat snel de eerder toegezegde tweehonderd extra agenten voor de spoorwegpolitie aantrekt.

De bond dreigt het treinverkeer na ernstige incidenten tijdelijk stil te leggen als dit niet gebeurt. NS wil dat absoluut niet. Dat hebben bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten en een woordvoerder van de NS vandaag gemeld.

Toenmalig minister Netelenbos (Verkeer, PvdA) had vorig jaar mei toegezegd tweehonderd extra agenten aan te nemen. De conducteurs en passagiers zouden daardoor veiliger kunnen reizen. Die uitbreiding komt er niet, zo schreef minister De Boer van Verkeer en Waterstaat in oktober vorig jaar aan de Kamer.

In plaats daarvan krijgen de huidige toezichthouders op de trein meer bevoegdheden om overtreders aan te houden. Zij krijgen onder andere de beschikking over handboeien en surveillancehonden, zo staat in De Boers `Aanvalsplan Sociale Veiligheid'.

Aan spoorwegpolitie voorziet hij slechts drie teams extra van minimaal 17 man, die vooral zullen worden ingezet op de lijnen in de Randstad waar veel criminaliteit voorkomt. Daarnaast verwacht De Boer veel van de instelling van toegangspoortjes op de stations en de invoering van de chipcard voor het openbaar vervoer waarmee wordt gepoogd zwartrijders uit de treinen te houden.

FNV Bondgenoten vindt dit volstrekt onvoldoende. De bond wil gewoon de 200 agenten erbij. ,,Wat ons betreft dient de overheid nog dit jaar haar woorden met daden gestand te doen'', aldus de FNV.

De NS is teleurgesteld dat de tweehonderd agenten er nog niet zijn en vraagt zich af wat er met de belofte van Netelenbos is gebeurd. Volgens de woordvoerder zijn er te weinig spoorwegagenten. ,,Nu moet vaak de reguliere politie worden ingeschakeld. Deze heeft andere prioriteiten en komt regelmatig te laat of niet'', zegt een woordvoerder van NS. Momenteel zijn er ongeveer 350 spoorwegagenten.

Volgens NS veroorzaken zwartrijders in de trein de meeste overlast voor het treinpersoneel en de reizigers. Zwartrijden, onbeschoft gedrag en agressie zijn volgens de FNV nog dagelijkse problemen in de treinen. De conducteur kan zijn best doen, maar als het nodig is, krijgt hij geen hulp van de politie, stelt de bond.

Het ministerie zegt in een reactie dat er niet voldoende budget is om alle spoorwegagenten aan te nemen. Zij wijst op de kosten van het Aanvalsplan van de minister dat vanaf dit jaar jaarlijks 34 miljoen euro kost.