Voorkeur Beeldende Kunst

Mondriaan

Over het leven van Mondriaan (1872-1944) was lange tijd weinig bekend, en over zijn werk eveneens. Hier is in de afgelopen twintig jaar verandering in gekomen. Vooral dankzij de arbeid van de kunsthistorici Joop Joosten en (de inmiddels overleden) Robert Welsh, die in 1998 de omvangrijke catalogue raisonné van het oeuvre van Mondriaan publiceerden. Sindsdien heeft Joosten zijn onderzoek onverdroten voortgezet. Stukje bij beetje is Joosten gaten in de Mondriaanpuzzel aan het opvullen, zo blijkt uit het mooie boek dat is verschenen bij de tentoonstelling Mondriaan: op weg naar abstractie. De expositie was eerder te zien in Musée d'Orsay in Parijs en in het Kimbell Art Museum in Texas, en is nu in het Haags Gemeentemuseum. De tentoonstelling, waar 110 schilderijen uit de periode 1892-1914, afkomstig uit collecties in binnen- en buitenland, zijn bijeengebracht, laat zien hoe Mondriaan stap voor stap zijn ideeën over de kunst als uitdrukking van, in zijn woorden, `het waarlijk collectieve en universele', ontwikkelde. Wij weten wat er na zou komen, maar hij wist dat natuurlijk niet; en de snelheid en intensiteit waarmee hij zich ontwikkelde, via symbolisme, fauvisme, pointillisme, kubisme, is verbluffend. Af en toe ontstonden er wangedrochten, en faalde hij in de visuele verwerkelijking van wat hem voor ogen stond, zoals bij het grote Duinlandschap uit 1911 in roze en blauw, of het Evolutie-triptiek, of sommige vormeloze kubistische composities. Maar al deze experimenten waren noodzakelijk, en daarom toch belangrijk als deel van zijn werk.

Mondriaan: op weg naar abstractie t/m 20 april in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.

Gelderse Portretten

Op de expositie over Gelderse portretschilderkunst in Museum Het Valkhof zijn 83 portretten te zien van edelen en patriciërs uit Gelderland uit de 16de tot de 19de eeuw. Het blijkt dat er in steden als Arnhem, Nijmegen, Zutphen en Zaltbommel een behoorlijke productie moet zijn geweest, van schilderijen met soms een kwaliteit die vergelijkbaar is met de veel beroemdere portretschilderkunst in Holland en Utrecht.

Deftige dames, hoge heren; drie eeuwen Gelderse portretkunst 1550-1850 t/m 23 maart in Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen. Di 10-17u, za en zo 12-17u.

Han Singels

Op uitnodiging van de Leeuwarder Courant, bracht de Amsterdamse fotograaf Han Singels (1942) afgelopen zomer door in Friesland. Maak een fotoserie over de vitaliteit van onze provincie en schets zo indirect een beeld van de toekomst, luidde zijn opdracht. Singels besloot het Friese land per fiets te verkennen; legde ruim duizend kilometer af en maakte vele honderden foto's. Daarvan zijn er nu 35 te zien in het Fries Museum te Leeuwarden.

Takomst Treast. Gastfotograaf Han Singels ziet Friesland t/m 23 maart in het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u.

Titiaan

Op de expositie De eeuw van Titiaan in het Bonnefantenmuseum, zijn zo'n 70 in renaissance Venetië tot stand gekomen prenten en enkele tekeningen bijeen gebracht, waarvan er welgeteld één van de hand van de meester zelf is. Titiaan heeft nu eenmaal zelf nooit prenten gemaakt. Toch stelen de houtsneden naar Titiaans ontwerp in monumentale stijl, gekenmerkt door de natuurgetrouwheid en harmonie, onmiskenbaar de show.

De eeuw van Titiaan; Venetiaanse prenten uit de renaissance t/m 16 febr in het Bonnefantenmuseum, Av Ceramique 250, Maastricht. Di-zo 11-17u

En verder

Floris Verster t/m 2 maart, Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 32, Leiden. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u; Van Watteau tot Ingres; 18de-eeuwse Franse tekeningen in het Rijksmuseum t/m 2 febr, Stadhouderskade 42, A'dam. Dag 10-17u; American Beauty t/m 19 jan in het V. Gogh Museum, P. Potterstraat 7, Amsterdam. Dag. 10-18u; Werkman terug in Groningen t/m 9 febr , Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen. Di-zo 10-17u; Imagine, You Are Standing Here In Front Of Me – de Caldic Collectie t/m 2 febr , Museum Boijmans Van Beuningen. Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17u.