Parijs in de rij voor shawls

De zwakke mondiale conjunctuur heeft ook voordelen: met het oog op de kwakkelende omzet van de winkelier heeft de Franse overheid de winteruitverkoop vervroegd. Gisteren ging het evenement, dat vier weken duurt, van start, althans in de helft van Frankrijk, waaronder Parijs. Marktdeskundigen wijzen ook op de uitzonderlijke milde weersomstandigheden van de laatste maanden. Aan shawls, truien, lamy-jassen, mutsen en handschoenen had de consument nog de enige motor van economische groei geen behoefte.

De start van de uitverkoop viel samen met een inmiddels ingestreden snerpende kou, die rijen koopjesjagers gisteren trotseerden om alsnog en tegen gereduceerde prijzen warme kleding aan te schaffen.

Zowel de consument als de winkelier denkt de komende vier weken zijn slag te slaan. Een existentiële vraag à la de kip of het ei is inmiddels gerechtvaardigd: gaat de uitverkoop de tegenvallende omzet van de winkeliers inderdaad goedmaken of wordt de slapte juist veroorzaakt door de uitverkoop? Van de Fransen zegt 53 procent met veel aankopen te wachten op de uitverkoop, 15 procent zegt zijn garderobe uitsluitend tijdens de twee jaarlijkse perioden van uitverkoop aan te vullen.

Het wachten loont, dit seizoen nog meer dan voorheen. Want juist omdat de winkeliers met grote restvoorraden zijn blijven zitten, zijn de kortingen veel forser dan gebruikelijk: tot 50 procent en soms zelfs meer in plaats van 20 tot 30 procent.

De korting is overigens aan strenge regels gebonden. Uitsluitend tijdens de uitverkoop mogen winkeliers met verlies verkopen en alleen die producten die ze al zeker een maand in huis hadden. Bijvullen van goedlopende artikelen tijdens de soldes is verboden.

De feestvreugde is er niet minder om. Dagblad Le Figaro publiceert al dagenlang hele pagina's met tips voor `serial shopping', per marktsegment en met stadskaarten met de juiste adressen en al.