Erasmusprijs voor culinair historicus Alan Davidson

De Erasmusprijs 2003 is toegekend aan de Britse culinair historicus Alan Davidson (78). Dat heeft de stichting Praemium Erasmianum vanochtend bekendgemaakt. Davidson krijgt de prijs en een bedrag van 150.000 euro voor zijn bijdragen als schrijver en uitgever aan de cultuur en de geschiedenis van eetgewoonten.

De Erasmusprijs gaat jaarlijks naar een persoon of instelling die een belangrijke bijdrage heeft geleverd op cultureel, sociaal of sociaal-wetenschappelijk terrein in Europa. Davidsons vakgebied is een primeur tussen traditionelere terreinen waarop de prijs sinds 1958 is toegekend, zoals literatuur, muziek, archeologie, economie en schilderkunst. Eerder ging de prijs onder meer naar Václav Havel, Bernard Haitink, Isaiah Berlin, Marc Chagall en Amnesty International.

Davidsons magnum opus is The Oxford Companion of Food, dat zes eeuwen voedsel en eetgewoonten op zes continenten beschrijft. Tevens richtte hij het tijdschrift Petits Propos Culinaires op en organiseert hij sinds 1981 een jaarlijks wetenschappelijk congres over culinaire geschiedenis aan de universiteit van Oxford.

Davidson kreeg in de jaren zestig bekendheid met zijn boek Mediterranian Seafood, waarin hij biologie en receptuur van vissen en andere zeedieren uit Middellandse-Zeelanden combineert. Hij was toen als diplomaat in Tunesië gestationeerd. Die formule herhaalde hij in een boek over de viskeuken van Zuidoost-Azië en in North-Atlantic Seafood.

Davidson zei gisteren tegenover deze krant de prijs te beschouwen als ,,een geweldige aanmoediging voor voedselhistorici en culinaire schrijvers in het algemeen''. De geschiedenis van voedsel en eetgewoonten kwam volgens hem tot nu toe vooral aan bod ,,binnen gevestigde vakgebieden als economie, biologie of archeologie, maar niet als zelfstandig studieterrein''.

Volgens de jury heeft Davidson een topreputatie verworven omdat hij ,,alle voedselculturen gelijk behandelt en niet wordt gehinderd door eurocentrische vooroordelen''. Hoewel Davidson niet per se schrijft voor een academisch publiek, heeft zijn werk dat onderwerp wel op het menu van de universiteit gezet, aldus de jury.

climax: pagina 9