Storing bij KPN treft snel internet

Het zogenoemde ADSL-netwerk van KPN – voor snel internet – is vanochtend getroffen door een grote storing. Vanaf half vijf lagen de verbindingen plat in Utrecht, Breda, Rotterdam en Den Haag. De storing levert KPN mogelijk een flinke schadepost op. Rond twaalven meldde het telecombedrijf dat de storing is verholpen. Het ging om ,,een softwareprobleem in computerapparatuur'', aldus een woordvoerder. De storing heeft zowel particulieren als ondernemers getroffen. Vooral voor kleine bedrijven is ADSL een goedkoop alternatief voor een eigen netwerk.

Met die bedrijven worden overeenkomsten gesloten over het minimale niveau van de dienstverlening, zogenoemde service level agreements. Meestal staat in zo'n overeenkomst dat het netwerk per maand maar vier uur buiten werking mag zijn. Als het netwerk, zoals vanochtend, langer plat ligt, kunnen bedrijven geld terugkrijgen, afhankelijk van het contract dat is afgesloten. Ze hoeven voor die ene maand dan bijvoorbeeld geen abonnementskosten te betalen. KPN kon vanochtend nog niet zeggen hoe groot de eventueel geleden schade is.

Enkele ADSL-aanbieders die beschikken over een eigen netwerk hadden niet of minder last van de storing. Het gaat ondermeer om BBned en Tiscali. BBned heeft een eigen netwerk, Tiscali maakt naast zijn eigen netwerk ook gebruik van het KPN-net. De meeste ADSL-aanbieders zijn in handen van KPN of zijn grotendeels afhankelijk van het voormalige staatsbedrijf. Kwint (Kwetsbaarheid Internet), een door de overheid opgezette projectgroep, onderzoekt al enige tijd of het ook voor consumenten mogelijk is garanties te krijgen van telecombedrijven over de snelheid en beschikbaarheid van internet. Een van de voorstellen is dat er een inspectiedienst komt die `netwerkongelukken' onderzoekt.