Genezen met arsenicum en klei

Bij de documentaire Ayurveda: Art of Being van de Indiase autodidactische filmmaker Pan Nalin is het noodzakelijk om een open, laconieke houding aan te nemen. Je kunt nog zó geworteld zijn in de wereld van aspirine en antibiotica, dat neemt niet weg dat je geïnteresseerd, en zelfs geïntrigeerd kunt kijken naar de eeuwenoude Indiase Ayurvedische geneeskunde, die zegt dezelfde resultaten te bereiken met kruiden en kwikzilver.

Mede dankzij zijn vermogen om betoverend te fotograferen - dat zagen we vorig jaar al in zijn eerste speelfilm, Samsara - kan Pan Nalin de aandacht voor zijn onderwerp lang vasthouden. De diagnostische methode bijvoorbeeld waarbij de patiënt met een kleipapje wordt ingesmeerd en het opgedroogde, afbrokkelende leem de `zieke' plekken van het lichaam prijsgeeft, is bijvoorbeeld vreemd genoeg om lang gefascineerd naar te kijken.

Vrouwenvingers vouwen elegant zakjes met arsenicum. Zieke kinderen zitten in een blik vol zand.

De Indiase geneesheren die in de weer zijn met vijzels en stampers, het gegoochel met as en bladeren, metalen en edelstenen, de stoffige kleuren van de aarde en klei, misschien is het raar, misschien is het buitenaards, misschien is het helemaal niet waar. Daar komen we wel uit. Ayurveda laat ons eerst kijken.

Ayurveda: Art of Being. Regie: Pan Nalin. In: Rialto, Amsterdam en Haags Filmhuis, Den Haag.