CSM koopt voor 302 mln dollar bakkerijketen VS

Het Nederlandse voedingsbedrijf CSM neemt voor 302 miljoen dollar het Amerikaanse bedrijf Carpro over. De onderneming levert bakkerij-artikelen aan supermarkten en bakkerijen in de Verenigde Staten.

Dat heeft CSM, leverancier van zoetwaren en voedingsingrediënten, vanochtend bekendgemaakt. CSM produceert onder andere King pepermunt, Venco drop en de kauwgommerken Xylifresh en Sportlife. De twee belangrijkste werkmaatschappijen van Carpro, Brill Company en Caravan Products hebben een gezamenlijke omzet van 300 miljoen dollar.

De acquisitie van CSM levert al meteen een bijdrage aan de winst over dit boekjaar, aldus het bedrijf. De aandelenkoers van CSM reageerde vanochtend positief op de overname. CSM bleek rond het middaguur een van de sterkste stijgers op de Amsterdam beurs. het aandeel steeg 2,5 procent naar 20,76 euro.

Carpro's werkmaatschappij Brill levert glazuren, vullingen, koekdeeg en diepgevroren gebak aan supermarkten en bakkerijen. Caravan produceert en verkoopt broodbasisproducten en andere ingrediënten voor de bakkers aan bakkerijen. Bij de vier fabrieken werken in totaal 950 medewerkers.

CSM zal Carpro integreren in de divisie CSM Bakery Supplies North America. Met de overname verstevigt het bedrijf haar positie op het gebied van ingrediënten en die van basisproducten voor brood in de VS. CSM is al de grootste leverancier ter wereld van bakkerij-ingrediënten.

Met de overname krijgt de Amerikaanse CSM-divisie voor bakkerijen een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard dollar. CSM heeft nu 17 fabrieken in Noord-Amerika en 34 distributiecentra.

CSM concentreert zich de laatste jaren op de markt van voedingsingrediënten en suikerproducten. De onderneming is op het gebied van bakkerijproducten vooral actief in de VS en Europa. Suikerproducten (snoep) vooral in Europa en suiker (CSM Suiker) alleen in Nederland. CSM produceert ook nog Purac, een melkzuur dat vooral als grondstof dient voor andere voedingsproducten. Twee jaar geleden verkocht CSM een divisie levensmiddelen, met merken als Hak groente en Karvan Cevitam limonadesiroop, aan het Amerikaanse Heinz.

CSM boekte over het laatste boekjaar een nettowinst van 411 miljoen euro bij een omzet van 3,6 miljard.