Zakdoek

Tandenknarsen in de file hoeft niet. Een groeiend aantal zakenlieden vliegt van afspraak naar afspraak in een privé-jet. Of in een privé-helikopter, zoals Aad Ruijgrok.

Helikopterpiloten, dat zijn toch nonchalante macho's, met spiegelende zonnebrillen, versleten baseballjacks en slangenleren cowboylaarzen? Zo niet Aad Ruijgrok. Hij bestuurt zijn Robinson R44 in een perfect gesneden grijs maatpak. Op de roerpedalen rusten zijn onberispelijk gepoetste Italiaanse instapschoenen. De sturende rechterhand is gehuld in een groenlederen handschoen. De andere, niet-gehandschoende hand manipuleert de collective, de geheimzinnige hendel naast de bestuurdersstoel die een helikopter zijn wendbaarheid verleent.

Ja, Ruijgrok is thuis in zijn helikopter zoals elke andere zakenman in zijn Saab of Lancia. Als hij zijn toestel met een vaart van bijna tweehonderd kilometer per uur parallel aan de A13 laat vliegen, straalt de zakenman rust uit. Onder ons strekt de avondfile zich uit van Rijswijk tot aan het Rotterdamse Kleinpolderplein. Een verstarde guirlande van koplampen: een eerbewijs aan de superieure mobiliteit van de helikopter.

Maar zodra Ruijgrok over de praktische inzet van het toestel spreekt, verdwijnt de rust. Hij fronst, en moppert in de microfoon: ,,In de praktijk is het vliegen van een helikopter een ambtelijke nachtmerrie. De Nederlandse vliegvelden krijgen van de overheid een zeer beperkt aantal vliegbewegingen toegewezen. De ambtenarij soupeert daar zelf het overgrote deel van op. Wij helikoptervliegers trekken aan het kortste eind. En als ik in een weiland wil landen, moet ik de burgemeester dagen van tevoren om toestemming vragen! De regelgeving is echt doorgeschoten. Zelfs traumahelikopters moeten willens en wetens de wet overtreden om gewonden in veiligheid te kunnen brengen.''

En dat is jammer, zegt Ruijgrok, want de Robinson R44 is ontwikkeld om een welhaast volmaakte vorm van vervoer binnen het bereik van de gemiddelde zakenman te brengen. De excentrieke ontwerper Frank Robinson ontwikkelde zijn R-serie een kleine twintig jaar geleden uit onvrede met de bestaande, extreem gecompliceerde helikopters. De Amerikaan had een aantal opmerkelijke technische ideeën die tot grote besparingen leidden. Een conventionele zuigermotor in plaats van een turbine. Een vernuftige T-vormige stuurknuppel in plaats van de gebruikelijke dubbele besturing. En twee rotorbladen in plaats van drie. Eén op de vijf helikopters komt inmiddels uit de Californische fabriek van Robinson.

In een met mistflarden omgeven avondzon daalt de Robinson, met achterin een klant, bij Ruijgroks bedrijf: het Rotterdam Jet Center. Een afhandelingsstation voor zakenjets, onopvallend gelegen in een hoek van Rotterdam Airport. Twee Learjets en een Dassault Falcon staan op het platform. Wekelijks landen er tientallen van deze kostbare zakenjets. Het personeel tankt ze vol en ontvangt de crew en de passagiers in gesoigneerde wacht- en vergaderruimten.

De vraag wie er met deze extreem dure toestellen rondvliegen, laat Ruijgrok onbeantwoord. ,,Discretie is onze middle name'', zegt hij met een glimlach. ,,Het puikje van het internationale bedrijfsleven resideert binnen dertig kilometer van ons bedrijf. Laat ik zeggen dat we een flink deel daarvan regelmatig bij ons mogen begroeten. We zijn inmiddels de grootste op ons gebied. Onze afhandelingsformule werkt.''

Wat is die formule? ,,Timing en teamwork. We hebben een keer in twaalf minuten een privé geregistreerde Boeing 727 de lucht weer in geholpen, gecheckt, afgetankt, crew en passagiers gevoed en gelaafd. Dat lukt je alleen als alle betrokkenen perfect op elkaar zijn ingespeeld.''

Alle stuurorganen synchroon manipulerend laat Ruijgrok zijn helikopter klapwiekend tot stilstand komen op nog geen vijf meter boven het platform van zijn bedrijf. Iedereen zwijgt nu, want een landende piloot moet je niet lastig vallen. En zeker niet een man als Aad Ruijgrok, die er een erezaak van maakt om zijn helikopter zacht als een vallende dameszakdoek neer te vlijen op aarde.

Nieuwprijs: 370.000

Kruissnelheid: 195 km/u

Bereik: 4,5 uur

Kosten per uur: 425

    • Goof Bakker