Opel meest verkocht

Voor het 34ste achtereenvolgende jaar is Opel het bestverkochte automerk van Nederland. Ondanks de opmars van de Franse merken verkocht Opel vorig jaar met 55.220 nieuwe auto's nog altijd bijna tweeduizend auto's meer dan nummer twee Renault.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die de RAI Vereniging vanochtend publiceerde. Het afgelopen jaar werden 510.744 nieuwe personenauto's verkocht, 4 procent minder dan in 2001. Toch viel het eindresultaat mee. De RAI rekende op hooguit een half miljoen verkopen. Belangrijkste reden voor het hogere eindtotaal is de run in november en december op auto's met een energiepremie van 500 en 1.000 euro. Consumenten profiteerden op die manier nog net van de premies die met ingang van dit jaar zijn afgeschaft.

,,Als we kijken naar de mindere economische situatie die ons land kende in 2002, dan kunnen we niet anders dan tevreden zijn met het eindresultaat'', stelt P. Janssen, directeur RAI Vereniging. Dit jaar verwacht de brancheorganisatie dat er 480.000 nieuwe auto's op kenteken worden gezet.

Dat de voorliefde voor Duitse auto's begint te roesten, blijkt ook uit de cijfers van de bestverkochte modellen. De Peugeot 206 loste de Volkswagen Golf af als koploper.

Naast de Franse merken Renault, Peugeot en Citroën deden ook een paar Aziatische merken het goed. In een krimpende markt verbeterden Honda (28 procent erbij), Kia (41 procent) en Suzuki (60 procent) de omzet aanzienlijk. Alleen het Japanse Mitsubishi zag in 2002 de omzet fors dalen, met 31 procent.