Strijd om gunsten scholier

Het principe is simpel, maar ijzersterk. Tot mijn twaalfde jaar heb ik mijn dubbeltjes en kwartjes zakgeld naar de bank gebracht om ze op een spaarrekening te zetten, gelokt door een mooie spaarpot waar het geld in het juiste vakje rolde. De bank werd niet veel rijker van mij, maar ze hebben gelijk gehad: ik zit nog steeds bij dezelfde bank.

Het geeft niet dat ze weinig geld hebben. Scholieren zijn een interessante doelgroep voor bedrijven. Ze hebben zich nog niet gehecht aan merken en zijn daardoor eenvoudig te beïnvloeden. De documentaire De school als marktplaats, uit de RVU-serie Nieuw economisch peil, laat zien hoe enthousiast bedrijven scholen overspoelen met promotiemateriaal, lespakketten en computers. Een ,,klein stukje naamsbekendheid'' kan scholieren veertig, vijftig jaar als klant binden, zegt een ondernemer in de documentaire van regisseur Marco Zuilhof. ,,Ze hebben toch de hele dag een bepaald logo onder ogen.''

Sponsoring in het onderwijs rukt op, na een aarzelend begin. Sinds voormalig minister Hermans (Onderwijs) het scholen een paar jaar geleden mogelijk maakte naast overheidsgeld ook elders middelen te verwerven, bieden bedrijven zich massaal aan.

Renault biedt lespakketten over de verkeersveiligheid aan, inclusief verkeersdiploma. Coca-Cola zet frisdrankautomaten neer. Schiphol biedt lessen over de geluidshinder van de luchthaven aan, waarin de omwonenden aan het woord komen. ,,Het is hier helemaal niet zo erg hoor'', zegt een opgetogen voorbijganger.

Langdurig staat Zuilhof stil bij de uit de hand gelopen sponsoring in de VS, waar scholen hun leerlingen minutenlang naar commercials moeten laten kijken. Dat zou hier óók kunnen gebeuren.

Minister Van der Hoeven ziet de toekomst niet zo somber in. Zolang bedrijven zich niet met de inhoud van de lessen bemoeien en de ouders het met de school eens zijn, kunnen sponsors scholen leuke extraatjes bezorgen. Maar zo eenvoudig ligt het niet, blijkt uit de film. Want hoewel de boodschap van het lesmateriaal vaak subtiel is, neutraal is ze vrijwel nooit. Bovendien wordt scholen vaak een schijnkeuze geboden, erkent een sponsorwerver. Door de teruglopende investeringen van de overheid hebben scholen vaak geen alternatief. ,,Je moet wel als de verf van de muren afbladdert.''

Nieuw economisch peil: De school als marktplaats, RVU, Ned.3, 20.02-20.30u.

    • Guus Valk