KLM stevent weer af op rode cijfers

De KLM stevent voor het tweede achtereenvolgende jaar af op verlies. De laatste drie maanden van 2002 vielen tegen en het is niet waarschijnlijk dat het huidige kwartaal verbetering optreedt.

Dit heeft de luchtvaartmaatschappij vanmorgen bekendgemaakt. De winstwaarschuwing van vanochtend heeft betrekking op het zogeheten operationele resultaat, dus los van bijvoorbeeld rentekosten en incidentele tegenvallers. Dat KLM dit jaar een verlies zou lijden was al bekend, mede als gevolg van een claim van 275 miljoen euro die KLM aan de voormalige partner Alitalia moet betalen wegens het verbreken van voorbereidingen op een fusie met de Italianen.

Beleggers reageerden verrast op de winstwaarschuwing en het aandeel stond aan het begin van de middag 8 procent lager op 9 euro. In de eerste helft van het boekjaar (april tot en met september) had de KLM nog een positief operationeel resultaat behaald van 182 miljoen.

,,De kwakkelende wereldeconomie, de politieke situatie in een aantal regio's en stijgende olieprijzen als gevolg daarvan spelen ons parten'', aldus een woordvoerder van de KLM. De aanhoudende onrust in het Midden-Oosten, Venezuela en West-Afrika drukken het bedrijfsresultaat van de KLM, dat hierdoor negatief kan uitkomen.

Het aantal passagierskilometers steeg weliswaar in de laatste negen maanden van 2002 ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2001 met een schamel half procent, van 44,9 miljard kilometer naar 45,4 miljard. Maar 2001 was door 11 september een rampjaar voor de luchtvaart. In het topjaar 2000 boekte de KLM nog 46,2 miljard passagierskilometers.

De KLM heeft inmiddels een aantal maatregelen genomen om de kosten te drukken, Zo zijn de vluchten tussen Aberdeen en Stavanger geschrapt. ,,Bestuursvoorzitter Van Wijk zal eind deze maand nog meer stappen aankondigen. De daling van de yield (opbrengst per stoel) is structureel, dus zullen we ook structureel de kosten moeten drukken'', zei de woordvoerder vandaag. Drie weken geleden maakte Van Wijk in het personeelsblad Wolkenridder al bekend dat de maatschappij fors zou moeten bezuinigen om te voorkomen dat het bedrijf in 2004 voor het derde achtereenvolgende boekjaar verlies zou lijden.

De luchtvaartmaatschappij klampt zich vast aan haar sterke kaspositie (rond de 1,3 miljard euro) die onder andere financiering van nieuwe vliegtuigen mogelijk maakt. KLM bestelde vorig jaar zes nieuwe toestellen bij Airbus, met een optie voor nog eens achttien.