`Het leven glijdt door je vingers, als los zand'

Gitaarloos maar sfeervol is de muziek van het Noorse duo Kings Of Convenience. Vrijdag is er een optreden in Eurosonic, het festival voor Europees talent, dat de inleiding is van het Groningse Noorderslag.

Quiet Is The New Loud was de ronkende titel van de plaat waarmee het Noorse duo Kings Of Convenience zijn plek opeiste in de voorhoede van de zogenoemde New Acoustic Movement. Intieme liedjes in een akoestische vormgeving, dat was het credo van deze `beweging', waarvan na een relatief stormachtig, met veel publiciteit overgoten begin weinig meer vernomen is. Erlend ›ye, een van de twee Kings, heeft nu een soloplaat vol sfeervolle elektronische pop en zonder één akoestische gitaar gemaakt: Unrest.

Toch is Unrest geen al te drastische bekering naar de muziek waar flikkerende beeldschermen en zoemende computers de plek hebben ingenomen van zachtjes aangeslagen akoestische gitaren. Op de remixplaat Versus werd het Kings Of Convenience-oeuvre al onder handen genomen door verscheidene elektronische muzikanten. Bovendien leende ›ye zijn stem uit voor enkele nummers van Melody A.M., het uiterst succesvolle debuut van het synthesizerduo Röyksopp, stadgenoten uit het Noorse Bergen.

Met de Amerikaanse groep van die naam heeft de titel Unrest minder van doen dan met ›yes gemoedstoestand. ,,Ik was niet erg gelukkig met mijn situatie. Ik had veel energie, ideeën en ambities die ik niet goed kwijt kon. Ik heb heel lang en hard gezocht naar mensen met wie ik dat kon waarmaken. Zelfs Eirik Glambek B⊘e, mijn partner in Kings Of Convenience, is niet de juiste persoon. Hij blijft liever thuis om af en toe een plaat af te leveren, in plaats van de wereld rond te reizen en constant muziek te maken, wat mijn motivatie is. Deze plaat gaat over het afschuwelijke gevoel dat het leven je door de vingers glijdt, als los zand.''

›yes tegengif was om een plaat te maken met verschillende elektronische muzikanten, van meer of minder gearriveerde namen als Morgan Geist, Prefuse 73 en Schneider TM tot minder bekende nieuwkomers, die hij in hun woonplaatsen in heel Europa en Amerika opzocht. ,,Met de kennis die ik inmiddels heb zou ik het misschien in mijn eentje kunnen, maar muziek maken is ook een sociaal fenomeen vind ik. Het is gewoon veel leuker, samen.''

De oorspronkelijke muzikale inspiratie voor Unrest plukte ›ye uit de electro, de springerige elektronische dansmuziek die begin jaren tachtig in New York ontstond. ,,Deze plaat is mijn knipoog naar die tijd.'' Op de beste nummers neigt zijn aanpak, de combinatie van even funky als synthetische ritmes en abstracte elektronische geluiden enerzijds en Oyes van introverte Weltschmerz en emotionele kwetsbaarheid druipende stem, naar de muziek van New Order. Die groep plukte al vroeg de vruchten van de electro-boom door samenwerkingsverbanden met producers uit dat genre als John Robie en Arthur Baker.

›ye vat die vergelijking op als een compliment. ,,Bernard Sumner van New Order is geen groot zanger, maar hij maakt het beste van zijn beperkingen en klinkt op die manier heel eerlijk, heel menselijk. Dat is zeldzaam in elektronische popmuziek. Ik probeerde hetzelfde effect na te streven. Maar eerlijk gezegd had ik gewild dat Unrest iets heftiger was uitgevallen, eigenlijk is-ie me nu wat te soft. Wat dat betreft ben ik teleurgesteld in mijn eigen plaat, maar ja, dat is de prijs die je betaalt als je samenwerkt met anderen.''

Erlend ›ye koos voor muzikanten in verscheidene hoeken van Europa en Amerika, ,,want ik wou wel eens wat van de wereld zien, wat natuurlijk altijd een goede reden is om op reis te gaan. Ik hoopte bovendien wat inspiratie van die plekken te krijgen voor mijn teksten.'' Dat wil niet direct zeggen dat Unrest een soort reisverslag geworden is. ,,Ghost Train, dat ik met Morgan Geist in New York maakte, gaat maar op een heel indirecte manier over die stad. Altijd als ik daar kom, moet ik denken aan de eerste keer dat ik daar was, en dat had weer te maken met een heel bijzonder meisje. Dus gaat dat nummer eerder over die ervaring, denk ik. Zo is het met de meeste liedjes. Alleen Prego Amore kun je opvatten als een soort dagboek van mijn tijd in Rome.''

›ye schat in dat zijn ervaringen met elektronica hem ook weer een frisse blik gunnen op de strikt akoestische muziek van Kings Of Convenience. ,,De volgende plaat van Kings Of Convenience wordt mee gevormd door mijn ervaringen met deze plaat, ook al zal ik erop staan dat dat weer een volslagen akoestische plaat wordt. Want ik heb mijn elektronische ei dan wel gelegd. Ik wilde me bekwamen in een heel andere stijl. Als je na uitputtend werk met synthesizers en computers weer met de akoestische gitaar in de slag gaat, wordt dat een heel nieuwe, frisse ervaring. Dat heb ik wel gemerkt toen ik op mijn gitaar de nummers van deze plaat probeerde na te spelen, dan ga je heel anders tegen dat ding aankijken.''

Bij het opstarten van Kings Of Convenience waren ›ye en Eirik Glambek B⊘e ,,stomverbaasd'' over de klankrijkdom die je uit twee akoestische gitaren kunt halen. ,,Dat kwam omdat we tijdenlang in luidruchtige bands hadden gespeeld. Bovendien kon je ons toch al niet vergelijken met, zeg, Simon & Garfunkel, omdat we dertig jaar verder zijn in de muziekgeschiedenis. In de muziek van Kings Of Convenience kun je horen dat we houden van Stereolab en andere groepen die van monotonie een kwaliteit maken. Gek genoeg zijn we veel meer opgepikt door de elektronische scene dan door de rockwereld. Dat is ook de reden dat ik deze soloplaat kon maken.''

Over de `new acoustic movement' maakt ›ye zich verder niet druk. ,,Natuurlijk is dat hele gedoe uit proportie getrokken, maar is dat niet zo bij elke hype? Wij kozen de titel Quiet Is The New Loud vooral als manifest voor onszelf. Maar ik wist dat vooral Engelse journalisten van dat soort woordspelletjes houden, en jawel! Voor we het wisten hadden ze er een hele scene bij opgetrokken. Goede muziek is niet genoeg om de wereld te bereiken. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, en je bent goed genoeg, dan vergeet het publiek dat je ooit bij zo'n hype hebt gehoord.''

Erlend ›ye: Unrest Source CDSOURDJ 052) distr. Virgin

Erlend ›ye speelt 10/1 in Simplon, Groningen tijdens het Eurosonic-festival, 9 en 10/1 in diverse Groningse zalen, voorafgaand aan Noorderslag op 11/1 in de Groningse Oosterpoort.

    • Jacob Haagsma