Oostenrijk mag trucks weren

Oostenrijk mag het transito vrachtverkeer door de Alpen tegen de zin van Nederland ook na 2003 nog drie jaar lang beperken. De vijftien lidstaten van de Europese Unie hebben hiermee op oudejaarsdag in meerderheid ingestemd.

De Nederlandse minister De Boer stemde tegen de nieuwe afspraak, omdat volgens hem het inzetten van schone trucks (`euro-4' vrachtwagens) onvoldoende loont. De Deense minister en voorzitter, Flemming Hansen, sprak van een ,,evenwichtige oplossing'' die rekening houdt met zowel het milieu in de Alpen als met ,,het fundamentele principe van het vrije goederenverkeer in de Unie''. Nederland, België en Italië hadden een ruimere regeling met Oostenrijk gewild. Minister De Boer hoopt dat het Europees Parlement, dat medebeslissingsrecht heeft, de overeenkomst amendeert.

De nu overeengekomen regeling betreft een verlenging van het systeem van zogenoemde eco-punten. Oostenrijk kreeg bij toetreding tot de EU in 1995 toestemming dit systeem tot eind 2003 te handhaven. Oostenrijk voerde het systeem in 1991 in om milieu-overlast door vrachtverkeer te beperken. Hoe schoner de vrachtwagens hoe meer ritten door de Alpen mogen worden gemaakt. Het ecopunten-systeem geldt alleen voor buitenlands vrachtverkeer.

Minister De Boer noemde het ,,onbegrijpelijk'' dat ,,vuile'' Oostenrijkse trucks niets in de weg wordt gelegd. De ecopunten moeten bij de Oostenrijkse autoriteiten worden gekocht. De Deense minister Flemming Hansen onderstreepte dat een alternatieve oplossing mogelijk is, wanneer de lidstaten het eens worden over het zogenoemde `euro-vignet'.

De Nederlandse branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het in Brussel bereikte akkoord ,,schandalig''. Volgens TLN is er sprake van ,,chantage en koehandel''. Oostenrijk is volgens TLN beloond voor het feit dat het vorige maand tijdens de Europese top in Kopenhagen de EU-uitbreiding niet heeft geblokkeerd.