Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Kosten pinbetalingen gaan op de schop

De structuur van het elektronisch betalingsverkeer gaat op de schop. Winkeliers kunnen vanaf volgend jaar contracten over pinbetalingen direct afsluiten met hun banken, en hoeven dan niet meer een overeenkomst aan te gaan met `monopolist' Interpay, die verantwoordelijk is voor het elektronisch betalingsverkeer.

Dat heeft H. Blocks, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken, bevestigd. Nu nog kan de detailhandel voor zijn pintransacties uitsluitend zaken doen met Interpay, dat eigendom is van een aantal banken.

Winkeliers klagen sinds jaar en dag over de hoge kosten die verbonden zijn aan het betalingsverkeer. Zij wijten dat aan de monopoliepositie van Interpay, de enige organisatie in Nederland die verantwoordelijk is voor elektronisch betalingsverkeer.

,,De banken kopen straks de betalingsverkeerdiensten in bij Interpay, en kunnen vervolgens hun klanten, de detailhandel of horeca, een offerte aanbieden'', zegt Blocks van de NVB.

Deze nieuwe structuur zal leiden tot meer concurrentie tussen banken en prijsverschillen. Banken die graag middenstanders als klanten hebben, kunnen pinovereenkomsten met gunstige tarieven gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen.

De stap is een uitvloeisel van het rapport over de kosten van het betalingsverkeer van een commissie onder leiding van Nout Wellink, president van de Nederlandsche Bank. In dat rapport, dat in maart van dit jaar werd gepubliceerd, kwam de rol van Interpay aan de orde. DNB stelde dat de pintarieven mogelijk aan de hoge kant zouden zijn als gevolg van de monopoliepositie van Interpay.

Een pintransactie kost volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel de detaillist gemiddeld 27 eurocent per keer. Voor chippen en contant-betalen wordt er respectievelijk 16 en 15 eurocent per keer betaald. De totale kosten voor het betalingsverkeer voor de detailhandel – inclusief indirecte kosten als administratie en veiligheid – werden door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel voor de eerste helft van dit jaar geschat op bijna 900 miljoen euro.

De nieuwe structuur zou op 1 januari in moeten gaan, maar loopt mogelijk enige vertraging op omdat de banken, in overleg met Financiën, nog ,,enkele hobbels, waaronder een fiscale'' moeten nemen, zegt Blocks. Interpay is in handen van acht banken: ABN Amro, Rabobank, ING Bank, Fortis, SNS Bank, Friesland Bank, Van Lanschot Bankiers en de Bank Nederlandse Gemeenten.

In het rapport van de Nederlandsche Bank werd ook een kanttekening geplaatst bij de raad van commissarissen van Interpay, waarin alleen vertegenwoordigers uit de financiële wereld zitten. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken wordt er nu ook aan gewerkt om een ,,externe'' toezichthouder te laten plaatshebben in de raad van commissarissen.

Voor zover bekend was Ahold (Albert Heijn) een van de weinige detailhandelsondernemingen die forse kortingen wist te bedingen op pintransacties bij Interpay. Deze overeenkomst kwam begin dit jaar echter onder druk te staan als gevolg van een rechtszaak van inkoopcombinatie Superunie tegen Interpay. Superunie eiste dezelfde kortingen als Ahold. Die eis werd niet toegewezen, maar de rechter stelde wel dat Inerpay mogelijk misbruik maakte van zijn machtspositie als enige aanbieder van betalingsverkeer. In mei werd overigens bekend dat Interpay mogelijk in de toekomst alsnog concurrentie krijgt. Het Arnhemse bedrijf CCV voert gesprekken met banken en De Nederlandsche Bank om toestemming te krijgen om girale transacties uit te voeren. CCV is de grootste aanbieder van betaalterminals in Nederland. Het bedrijf verwerkt onder meer transacties op het gebied van `loyaltyprogramma's' zoals Airmiles en consumptieve kredieten.