Voorkeur Beeldende Kunst

Tracey Emin

Zelfverzekerd en ontspannen zit de vrouw te paard. Ze is gekleed in jeans, cowboylaarzen, een geheel openhangend wit overhemd en ze heeft een leren cowboyhoed op haar hoofd. Paard en berijdster gaan bij ondergaande zon stapvoets langs het strand. De camera komt naderbij, de vrouw kijkt half spottend recht in de lens. Dit is Marlborough Woman. Geluk is tijdelijk en de vrouw geniet met volle teugen van dit moment van goddelijke vrijheid. We zien hier Tracey Emin (1963), kunstenares, media-fenomeen en de meest succesvolle vertegenweoordiger van de Britse Art-generatie. Het Stedelijk Museum toont een overzicht van tien jaar werk, bestaande uit foto's, videofilms, patchwork-dekens, neonwerken, installaties, monoprints en door haar geschreven teksten. Emin zelf, haar levensverhaal, is het onderwerp van al haar werk. Heel het oeuvre van Emin is wars van decorum, regels van stijl, fatsoen, kunst en goede smaak. Dit en haar hang naar aandacht, roem en geld maakt haar de evenknie van Andy Warhol.

Ook heeft Emin de aloude verhouding tussen kunstenaar (man) en model (vrouw) definitief omgekeerd. Er is een groot en essentieel verschil tussen de schilder die een naakte, verloederde vrouw schildert (zoals bijvoorbeeld de door Emin bewonderde Edvard Munch dat deed) en een vrouw die zichzelf als zodanig afbeeldt.

Deze vrouw is geëmancipeerd van verleidelijk object naar actief subject en is in zekere zin, als zij daarvoor kiest, onaantastbaar geworden.

Tracey Emin, ten years, een overzicht van tien jaar werk t/m 31 dec in het Stedelijk Museum, P.Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u.

Meet the Singers!

In het landelijke dorp Laren liet het gefortuneerde echtpaar Singer een villa bouwen en hier hing hun schilderijenverzameling. Zij kochten geen werk aan van modernistische stromingen. Het adagium `géén ultramodernen' bleef gelukkig niet gehandhaafd. Alsnog gingen schilders als o.a. De Smet, Herman Kruyder, Jan Sluijters, Otto B. de Kat en Raoul Hynckes tot de vaste kern behoren. Dat is de verbazing die de toeschouwer treft bij de expositie in het Singermuseum.

Meet the Singers! t/m 24 nov in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di-zo 11-17u.

Tekeningen

Met bijna 130 Europese tekeningen uit de 15de tot de 18de eeuw, is de mooie expositie in de Kunsthal inhoudelijk een samenraapsel. De werken komen uit de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden, Italië en Frankrijk. Er is een koel-classicistisch landschap met een triomfboog uit 1736 van Isaac de Moucheron. Meesterlijk is ook de krijttekening van Michelangelo van de Steniging van de heilige Stefanus en een compositiestudie van de 18de-eeuwse Venetiaan Giovanni Antonio Pellegrini.

Van Michelangelo tot Rubens, t/m 8 dec in Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

Marc Chagall

De grote wandschilderingen die Marc Chagall net na de Russische revolutie maakte voor het Jiddische Theater in Moskou staan vol muzikanten en clowneske figuren. De scènes zijn bizar, maar houden ook afstand. Chagall maakte deze voorstellingen nadat hij al kennis had gemaakt met het modernisme.

Marc Chagall t/m 12 jan in het Joods Historisch Museum, J.D. Meyerplein 2-4, Amsterdam. Dag 11-17u en Chagall: Ramen voor Jeruzalem t/m 12 jan in het Bijbels Museum, Herengracht 366, Amsterdam. Ma-za 11-17u, zo 13-17u en op 7, 14, 21 en 28 nov tot 21u open.

En verder

Bernd & Hilla Becher Gevelmuren, foto's vanaf 1970 t/m 24 nov in Huis Marseille, Keizersgracht 401, Amsterdam. Di t/m zo 11-17u en t/m 31 dec in het Stedelijk Museum, P. Pottterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u; Duane Hanson Pop Art Sculpture t/m 24 nov in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u. Rembrandt in München tot en met 17 nov in Museum het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, Amsterdam. Ma-za 10-17u, zo 13-17u; Kunst en religie in Rusland tot en met 5 jan in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u;